De to graveskibe Mjølner R og Gungner R fortsætter frem til slutningen af marts måned arbejdet med at afgrave blød bund i det område, hvor Lynetteholms perimeter skal opføres. Arbejdet foregår nu både langs den østlige og vestlige perimeter, og samtidig er sandudlægningen gået i gang i det tracé, hvor næste del af stendæmningen skal anlægges.
Nyhedsbrev nr. 3, marts 2024
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Tak for et godt skurvognsmøde
Den 4. marts afviklede vi et velbesøgt skurvognsmøde, der især havde fokus på strømforhold og miljøovervågning. Du kan finde slides fra oplægget om strømforhold her, mens slides om miljøovervågningen kan findes her.
’Holdet bag Lynetteholm’ – Monitorering af naturen
Siden arbejdet med at anlægge Lynetteholm gik i gang i januar 2022, har man holdt nøje øje med naturen omkring projektet for at sikre, at projektet ikke havde uventede konsekvenser for omgivelserne. Hos By & Havn er det myndighedskoordinator Sine Høy Knudsen, der sidder med den opgave, mens det er rådgivere fra DHI, der står for at tage prøver og indsamle data.
Under anlægsarbejdet er der løbende blevet taget vandprøver, og man har desuden holdt øje med alger, muslinger, ålegræs og dyreliv. De mange data er blevet omdannet til rapporter, der indsendes til Trafikstyrelsen og Københavns Kommune.
Lige nu er det især gravearbejdets påvirkning på naturen, der overvåges, og her har vandprøverne indtil videre vist, at der ikke er nogen nævneværdig forskel mellem prøverne taget tæt ved gravearbejdet og de prøver, der er taget ved referencestationerne, der er placeret langt væk fra arbejdsområdet.
Hør mere om, hvordan overvågningen af naturen foregår i denne måneds udgave af ”Holdet bag Lynetteholm” i videoen nedenfor:
Anlægsaktiviteter i marts
På nedenstående kort er Lynetteholm opdelt i fase 1 og fase 2. Under kortet kan du læse mere om, hvilke anlægsaktiviteter, herunder jordopfyld, der planlægges gennemført i marts.
.
FASE 1: JORDOPFYLDNING
Lynetteholms jordmodtageanlæg, der åbnede i sommeren 2023, er fortsat i fuld gang med at modtage den overskudsjord, der transporteres på lastbiler fra byggepladser i København og omegn.
På vej ud til jordmodtageanlægget benytter lastbilerne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods. Som sejler skal du være opmærksom på broens lyssignaler, der har til formål at regulere skibstrafikken og sikre en sikker gennemsejling for alle, når broen er åben.
Broens åbningstider er efter ønske fra havnens sejlere blev ændret, så broen åbnes fire gange om dagen i perioden fra maj til august, to gange om dagen i januar og februar og tre gange om dagen i de resterende måneder. Det betyder, at broen i marts har tre daglige åbninger kl. 10.00, kl. 12.00 og kl. 14.00.
Broen er desuden åben alle weekender samt hverdage fra kl. 16.00 til 07.00.
FASE 2: ANLÆGSARBEJDET
Arbejdet ved Levantkaj
For at gøre gennemsejlingen i Kronløbet bredere i forbindelse med opførelsen af Lynetteholm, er der blevet etableret et nyt arbejdsområde ved Levantkaj, hvor kajen skal tilpasses, og molefyret omplaceres ved den fremtidige kajkant.
I alt fjernes et areal på godt 2100 m2, og der graves lige nu både på kajen og i vandet ud for kajen, hvor sejlrenden skal uddybes. I forbindelse med arbejdet er der oprettet et arbejdsområde til søs, der er afmærket med gule bøjer. Bøjerne fjernes igen, så snart arbejdet med at tilrette kajen er afsluttet.
Arbejdet på Levantkaj forventes færdigt i løbet af foråret.
Afgravning af blød bund fortsætter
Arbejdet med at afgrave blødt havbundsmateriale har været i gang siden slutningen af november 2023 og forventes at fortsætte frem til den 31. marts, hvor gravesæsonen slutter. Der graves i det område, hvor den østlige og vestlige perimeter skal opføres, og i løbet af de kommende måneder vil der også foregå en uddybning af sejlrenden nær Levantkaj og en mindre, lokal uddybning i Kronløbet, ligesom der også skal ske en yderligere uddybning af sejlrenden ”Svælget”. Disse tre uddybninger forventes hver især kun at være af få dages varighed.
Sideløbende med afgravningen er sandfyldningen gået i gang. Sandet, der er hentet ved Kriegers Flak, udlægges i det tracé, hvor perimeteren skal opføres, så stendæmningen står på et stabilt fundament. De første skibe med sten er også ankommet til arbejdsområdet, og i løbet af de kommende måneder vil arbejdet med at opbygge stendæmningen, der skal udgøre omkredsen af Lynetteholms fase 2, gå i gang.
Til brug for de mindre arbejdsfartøjer er to midlertidige flydebroer blevet etableret ved Margretheholms Havn. Placeringen af de to broer kan ses på billedet herunder.
I forbindelse med afgravningen bliver vandkvaliteten løbende målt, så man sikrer sig, at arbejdet foregår inden for de krav, myndighederne har fastsat.
I januar blev der etableret et såkaldt boblegardin mellem Refshaleøen og den sydlige bølgebryder ved Trekroner Fortet (på tværs af det tidligere Lynetteløbet). Boblegardinet skal sikre, at sedimentfaner fra prøveafgravningerne ikke spreder sig ind i Inderhavnen. Boblegardinet i vandet fungerer ved, at en perforeret slange lægges på havbunden og ved hjælp af trykluft, sender bobler op igennem vandet, der fungerer som en barriere for sedimentfanerne.
I slutningen af januar måned blev der desuden udlagt et godt 1000 meter langt siltgardin, der har til formål at beskytte det ålegræs, der vokser nær Trekroner Fortet, mod aflejringer af sediment. Du kan læse mere om siltgardinet her.
I forbindelse med arbejdet ved den vestlige perimeter blev der midt februar udlagt en flydespærre mellem Refshaleøen og sydlig bølgebryder. Den skal sikre, at fritidssejlere ikke sejler ind over arbejdsområdet, hvor store arbejdspramme ligger og arbejder, og hvor siltgardin er udlagt. Se kort nedenfor.
Ved opførelsen af fase 1 foregik der kun sedimentspild i begrænset omfang, og forventningen er, at det vil fortsætte i fase 2. Du kan se afrapporteringen om sedimentspild under afgravningen til fase 1 her.
Gravearbejdet foregår både om dagen og om natten, men skal naturligvis overholde Københavns Kommunes grænseværdier for støj fra bygge- og anlægsarbejde.
I forbindelse med gravearbejdet kan der forekomme lys fra såvel graveskibe som indbringelseskajer. Belysningen er nødvendig for at sikre, at arbejdet kan udføres på sikker og forsvarlig vis – også efter mørkets frembrud.
Nye sejladsforhold i Kronløbet
Parallelt med opstarten af anlægsarbejdet er nye sikkerhedstiltag blevet opsat i Kronløbet. Sikkerhedstiltagene er udarbejdet i samarbejde med Søfartsstyrelsen i forbindelse med lukningen af Lynetteløbet.
Lukningen af Lynetteløbet betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn.
Læs mere om de nye sikkerhedstiltag her og hold løbende øje med Lynetteholms hjemmeside, hvor du finder mere information og oversigtskort over arbejdsområder og sikkerhedstiltag.
Husk også altid at tjekke Søfartsstyrelses officielle hjemmeside Efterretninger for Søfarende hvor seneste opdateringer omkring arbejdsområderne til søs vil fremgå.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Tidligere anlægsnyhedsbreve
2024
2023
2022
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
- I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
- I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.
Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/