Mød holdet bag: Lynetteholms anlægsaktiviteter i januar

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 06. januar 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

6. januar 2023

Mød holdet bag: Lynetteholms anlægsaktiviteter i januar  

Så er det nye år i gang, og i 2023 bliver der mulighed for at møde en lang række dygtige og engagerede Lynetteholms-medarbejdere gennem en ny video-portrætserie: Holdet bag Lynetteholm. Serien begynder i dag med havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus, som kigger tilbage på året, der gik, og frem mod årets nye anlægsopgaver.

Nyhedsbrev nr. 1, januar 2023

Velkommen til Lynetteholms første anlægsnyhedsbrev i 2023. I det nye år vil vi igen sende et anlægsnyhedsbrev ud hver måned med nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Mød holdet bag Lynetteholm

Det kræver stor ekspertise og mange fagligheder at anlægge en helt ny halvø som Lynetteholm. For nogle medarbejdere har Lynetteholm været den faste arbejdsopgave igennem flere år, mens andre først lige er kommet med ombord.

Gennem den nye video-portrætserie: ’Holdet bag Lynetteholm’, som vi fremover udsender sammen med Lynetteholms anlægsnyhedsbrev, vil en række dygtige og engagerede medarbejdere fortæller om, hvordan de i det daglige arbejder med Lynetteholm. Bag de mange fagligheder er fx både landskabsarkitekter, biologer, ingeniører, byggeledere, maskinførere, flådeførere og bæredygtighedskoordinatorer.

Det første interview bliver med den tekniske ankermand bag hele anlægsprojektet, havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus. Hans har fulgt og arbejdet med Lynetteholm helt fra begyndelsen og har mange års erfaring med udviklingen og udbygningen af Københavns Havn.

Anlægsaktiviteter i januar

På kortet nedenfor er der en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i januar. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er.

A: Stendæmning mod Øresund

De allersidste dage op mod juleferien kom hele stendæmningen i Lynetteholms Fase 1-område over daglig vande. Luftfotoet nedenfor er taget kort før juleferien, og viser, hvordan stendæmningen og stormflodssikringen nu er synlig over havoverfladen.

Fra januar og frem til marts 2023 færdigbygges stendæmningen. Den bliver ca. 2,5 meter over daglig vande, for at den i fremtiden kan bidrage til den samlede stormflodssikring af København.

Du kan følge arbejdet med stormflodssikringen live via Lynetteholms time lapse kamera.

B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen

I januar fortsætter arbejdet med at færdiggøre Lynetteholms jordmodtageanlæg og anlæggets kommende administrationsbygning. I december blev der funderet betonpæle i bakken, som administrationsbygningen skal bygges oven på (se foto med bakke og pæle nedenfor). Dette arbejde er nu færdiggjort, og arbejdet med at bygge selve bygningen (modulbyggeri) fortsætter i januar.

 

IMG_Modtageanlæg

Administrationsbygningen placeres højt, så jordmodtageanlæggets medarbejdere får et godt overblik over jordopfyldet og ankomsten af lastbiler til anlægget. Bygningen vil også få monteret solceller på taget, som en del af arbejdet med at sikre bæredygtige løsninger for Lynetteholm.

Anlæg af selve modtageanlægget nærmer sig så små sin afslutning med strømtilslutninger og asfalt-arbejder. Anlægget får i alt tre såkaldte brovægte, hvor lastbiler kører op på og får vejet den jord, som de ankommer med. Se foto nedenfor af de tre støbte brovægte.

 

Brovægte

C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn

Arbejdet med dæmningen og klapbroen ud for Margretheholms Havn nærmer sig også sin afslutning. I januar foretages det sidste betonstøbearbejde på broen. Broens ventes at blive taget i brug omkring april 2023, hvor de første jordtransporter efter planen skal køre til Lynetteholm.

Efter ønske fra Sejlklubben S/K Lynetten sætter By & Havn vandstandsbrædder op på begge sider af klapbroen.

I januar startes et helt nyt arbejde op med at etablere en flydebro på hver side af klapbroen – de såkaldte anduvningspladser, som skal fungere som mulige ventepladser for både, der afventer åbning af klapbroen. Arbejdet forventes igangsat i uge 2 eller 3.

Det første arbejde bliver ramning af i alt seks pæle – tre pæle til hver flydebro.

Efterfølgende vil flydebroerne blive monteret. Det er stabile broer bestående af beton. Hver flydebro bliver 30 meter lang. Broernes placering er godkendt af Søfartsstyrelsen og markeret med mørkeblå streger på nedenstående kort. 

Lynetteholm 2 flydebroer

D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen

I Prøvestenskanalen er entreprenør Munck Havne & Anlæg også næsten færdig med byggeriet af gennemsejlingskanalen og vejdæmningen, der bliver en del af Lynetteholms jordtransportvej.

Noget af det sidste arbejde består i at lægge det såkaldte slidlag på vejen over dæmningen. Derudover vil der blive sat et skilt op ved gennemsejlingskanalen med oplysninger om kanalens gennemsejlingsfrihøjde, der er på 4,5 meter ved normal vandstand. Efter ønske fra Københavns Motorbådsklub bliver der også sat vandstandsbrædder op på begge sider af kanalen.

Gennemsejlingskanal og dæmning set fra oven i december 2022:

default

E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok

På den 100 meter lange kaj ved Refshaleøen, der blandt andet skal benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn, er man fortsat i gang med det sidste støbearbejde. Dette arbejde vil fortsætte i januar, såfremt vejret tillader det.

Billedet er taget i januar 2023, og viser det areal, der fortsat mangler at blive støbt (område med jernarmering):

IMG_Støbning sydlig kaj

F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej frem til sydlig kaj. Her er autoværn og lysmaster opsat. De sidste slidlag på vejen mangler at blive lagt. (Bagerst i billedet ses sydlig kaj)

IMG_vej langs Refshalevej

G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Vejstykket på Prøvestenen er stort set færdig og mangler kun afstribning.

Vejstykket mellem Kraftværksvej og Vindmøllevej mangler fortsat at få udlagt en del af asfalten, herunder opsætning af belysning m.v.

 

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

 

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.