Flydespærrer og stendæmninger: Lynetteholms anlægsaktiviteter maj 2022

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 03. maj 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

3. maj 2022

Flydespærrer og stendæmninger: Lynetteholms anlægsaktiviteter maj 2022

Arbejdet med Lynetteholms stendæmninger og adgangsvej fortsætter i maj. I april har dæmningsarbejdet ud for Margretheholms Havn beklageligvis medført store mængder skum i havnen. By & Havn har udlagt to flydespærrer, som ser ud til at afhjælpe problemet.

Nyhedsbrev nr. 5, maj 2022

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for maj. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Anlægsaktiviteter maj 2022

På nedenstående kort kan du se, hvor der arbejdes i maj. Læs mere om de enkelte anlægsaktiviteter under kortet, og hvordan de påvirker havnens sejladsforhold i denne måned – særligt i Prøvestenskanalen (Læs mere under D nedenfor).  

Nedenfor kan du også læse, at Lynetteholms entreprenører flere steder er færdige med at ramme pæle og spuns, det vil sige udføre særligt støjende arbejde. Et af de sidste områder, hvor der skal udføres spunsarbejde, er til Lynetteholms adgangsvej ud for Refshaleøens tørdok. Det arbejde ventes afsluttet medio/ultimo juni. Herefter vil al spuns- og rammearbejde i forbindelse med første fase af Lynetteholm være afsluttet.

A: Stendæmning mod Øresund – sejl sikkert

I maj fortsætter arbejdet med at opbygge Lynetteholms stendæmninger ud for Refshaleøen. Dæmningerne er første etape af Lynetteholms samlede omkreds, også kaldet perimeteren. Stendæmningerne bygges op fra havbunden, men er fortsat ikke synlige over havets overflade.

Husk, det ikke er tilladt at sejle ind over arbejdsområdet, da man kan risikere at sejle ind i stendæmninger under vandet, eller de fartøjer, som arbejder i området. I april har flere fritidssejlere desværre krydset ind over arbejdsområdet. Området er afmærket med gule bøjer med et kryds, som markerer, at det er forbudt at sejle over arbejdsområdet.

Du finder folder og infoplakat om sikker sejlads i havnen under Lynetteholms anlægsarbejde her. Hjælp meget gerne  med at dele budskabet, og fx hænge plakaten op i jeres klubhus.

Se også tidligere indslag i Lorry, hvor vi fortæller, hvordan man sejler sikkert nær Lynetteholms anlægsarbejde.

B: Jordmodtageanlæg Refshaleøen – gravearbejdet i gang

På Refshaleøen fortsætter arbejdet med at anlægge Lynetteholms jordmodtageanlæg på land. I maj graves el-kabler til anlæggets lysmaster, hjulvask m.v.

Sådan ser jordmodtageanlæggets byggeplads ud netop nu. I fremtiden skal overskudsjord fra København og omegns byggeprojekt køres til det færdigbyggede jordmodtageanlægget, og derefter genbruges som jordopfyld til Lynetteholm.

C: Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn – flydespærrer udlagt

I april blev arbejdet med at ramme pæle til kommende klapbro ud for Margretheholms Havn afsluttet. Parallelt med at ramme pæle har arbejdet med at opbygge områdets dæmning været i gang. Dæmningen opbygges af sten og sand, og arbejdet har beklageligvis medført store mængder skum i og omkring Margretheholms Havn.

Fredag den 22. april udlagde vi derfor en flydespærre i et forsøg på at dæmme op for skummet i havnen.

Desværre viste flydespærren sig ikke at være tilstrækkelig. Derfor udlagde vi endnu en flydespærre torsdag den 28. april.

Efter en weekendpause genoptog entreprenør Munck Havne & Anlæg i går, mandag den 2. maj, arbejdet med dæmningen. Sidst på eftermiddagen var der stort set ingen skum i havnen.

Det tyder derfor på, at flydespærrerne har haft en god effekt kombineret med, at vinden primært er kommet fra en vestlig retning i løbet af mandag. By & Havn vil også de kommende dage følge med i, at der ikke sker en forværring af skum i havnen, og beklager de gener, som havnens brugere har oplevet.  

Nedenfor ses arbejdet med at ramme spuns til klapbroen ud for Margretheholms Havn. Dette arbejde blev færdigt i april, og i maj fortsætter arbejdet med at opbygge dæmningen i vandet til Lynetteholms adgangsvej.  

D: Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen – spunsning ved dæmning

I Prøvestenskanalen er entreprenør Munck Havne & Anlæg også i gang med at opbygge en dæmning til Lynetteholms jordtransportvej. Siden midt marts har Munck Havne & Anlæg benyttet et midlertidigt brodæk, som nu er fjernet over dæmningen. Omkring medio maj (uge 19) ventes arbejdet med at spunse omkring dæmningens gennemsejlingskanal. Gennemsejlingskanalen bliver 6 meter bred og 4,5 meter høj og skal sikre, at både uden mast kan sejle under adgangsvejen og dermed ind og ud ad Prøvestenskanalen.

Spunsarbejdet forventes at tage cirka tre uger, og udføres fra dæmningssiden, så sejlrenden vil være farbar. By & Havn er i dialog med Københavns Motorbådsklub om, hvordan sejlads under spunsarbejdet sker mest hensigtsmæssigt. Vi udsender opfølgende information om dette forud for, at spuns-arbejdet går i gang.

E: Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok – spunsning ved tørdok

I april begyndte arbejdet med at spunse til en ny skibskaj ved den gamle B&W tørdok på Refshaleøen. Dette arbejde er nu afsluttet. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms modtageanlæg på Refshaleøen.

IMG_6025

I maj skal vandområdet mellem stendæmningen til venstre på billedet og spunsen til højre på billedet fyldes med sand. Sandet udgør kajens fundament, hvorpå kajens belægning skal laves.

F: Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok- spunsning i maj

Ud for Refshaleøens B&W tørdok skal der etableres en såkaldt fangedæmning langs den eksisterende Refshalevej. Fangedæmningen bevirker, at Refshalevej og Lynetteholms nye jordtransportvej kan løbe parallelt forbi tørdokken. Arbejdet skulle være påbegyndt i april, men er nu varslet til at finde sted fra 2. maj og ca. 2 måneder frem. Arbejdet vil blive udført på hverdage i tidsrummet kl. 8.00 – 17.00.

G: Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Lynetteholms jordtransportvej bliver cirka 3,6 km og strækker sig fra Prøvestensbroen ved nordøstamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Arbejdet med at anlægge vejstykkerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen er i gang og fortsætter i maj. Strækningen mellem Vindmøllevej og Kraftværksvej ventes dog først at påbegyndes til september.

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022
Februar 2022
Marts 2022
April 2022

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023 - og fra cirka 2025 indgå som en del af den samlede stormflodssikring af København.
Ikon_Vi genbruger jord_tight