I juni fortsætter arbejdet med Lynetteholms stendæmninger, der nu er begyndt at kunne ses over vandoverfladen. Derfor er det som altid vigtigt, at sejlende i området respekterer arbejdsområdet, da der er stor risiko for at påsejle dæmningerne.
Nyhedsbrev nr. 6, juni 2024
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Godt 1500 københavnere besøgte Lynetteholm
Trods regn og torden i flere dele af København skinnede solen over Lynetteholm, og halvøen viste sig fra sin bedste side, da tæt på 1500 københavnerne søndag den 26. maj besøgte Lynetteholm.
Københavnerne fik mulighed for at gå på den første del af Lynetteholms stendæmning, der allerede er anlagt. Langs ruten kunne gæsterne stoppe op ved Lynetteholms østligste punkt og få et flot kig mod Nordhavn, hvor den sidste del af halvøens omkreds snart er er synlig over vandoverfladen.
Klik på videoen og se gåturen fra oven:
Fokus på sikkerhed til søs
De nye stendæmninger, der ligger lige under overfladen, betyder, at sejlere skal være ekstra opmærksomme på at undgå at sejle ind i arbejdsområdet.
Lynetteholms arbejdsområde til søs (fra Refshaleøen til Nordhavn) er afmærket med gule krydsbøjer. Området er cirka tre kvadratkilometer stort, og der er sejlads forbudt i hele området. Overtrædelse af sejladsforbuddet kan medføre anmeldelse til Søfartsstyrelsen. Vær derfor særligt opmærksom, når du ser en gul krydsbøje i området, og undgå at sejle ind over arbejdsområdet.
Husk også altid at tjekke Søfartsstyrelses officielle hjemmeside Efterretninger for Søfarende hvor seneste opdateringer omkring arbejdsområderne til søs vil fremgå.
En af dem, der arbejder på at udbrede information om de nye regler for sejlads i området omkring Lynetteholms arbejdsområde er Peter Alexander Bjørnmose Morel, der er sektionsleder ved COWI. I denne udgave af ”Holdet bag Lynetteholm” giver han en række gode råd til de sejlere, der færdes i området nær Lynetteholm:
Ændrede sejladsforhold i Kronløbet
Tilbage i oktober 2023 etablerede By & Havn nye sikkerhedstiltag i Kronløbet. Sikkerhedstiltagene er udarbejdet i samarbejde med Søfartsstyrelsen og betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn. Se mere om de nye retningslinjer i videoen nedenfor:
Læs desuden mere om de nye sikkerhedstiltag her og hold løbende øje med Lynetteholms hjemmeside, hvor du finder mere information og oversigtskort over arbejdsområder og sikkerhedstiltag.
Anlægsaktiviteter i juni
På nedenstående kort er Lynetteholm opdelt i fase 1 og fase 2. Under kortet kan du læse mere om, hvilke anlægsaktiviteter, herunder jordopfyld, der planlægges gennemført i juni.
Se også den nyeste dronevideo fra anlæg af Lynetteholm. Filmen er fra maj 2024.
FASE 1: JORDOPFYLDNING
Lynetteholms jordmodtageanlæg, der åbnede i sommeren 2023, er fortsat i fuld gang med at modtage den overskudsjord, der transporteres på lastbiler fra byggepladser i København og omegn. På billedet ses, hvor stor en del af området, der allerede er fyldt op.
På vej ud til jordmodtageanlægget benytter lastbilerne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods. Som sejler skal du være opmærksom på broens lyssignaler, der har til formål at regulere skibstrafikken og sikre en sikker gennemsejling for alle, når broen er åben.
Broens åbningstider er efter ønske fra havnens sejlere blev ændret, så broen åbnes fire gange om dagen i perioden fra maj til august, to gange om dagen i januar og februar og tre gange om dagen i de resterende måneder. Det betyder, at broen i maj har fire daglige åbninger kl. 9.00, kl. 10.00, kl. 12.00 og kl. 14.00.
Broen er desuden åben alle weekender samt hverdage fra kl. 16.00 til 07.00.
FASE 2: ANLÆGSARBEJDET
Arbejdet ved Levantkaj
Arbejdsområdet ud for Levantkaj forventes fjernet inden sommerferien. For at gøre gennemsejlingen i Kronløbet bredere i forbindelse med opførelsen af Lynetteholm, er kajen blevet tilpasset. Der mangler fortsat noget arbejde på land, ligesom det nye molefyr endnu ikke er opsat – derfor er fyrbøjen ud for Levantkaj der stadig.
I alt er et areal på godt 2100 m2 blevet fjernet og uddybet for at sikre bedre sejladsforhold i indsejlingen til Københavns Havn. Det har gjort indsejlingen 75 meter bredere i området ud for Levantkaj, og derfor er det nu muligt at flytte sejlrenden for erhvervssejladsen cirka 50 meter mod nord.
Opbygningen af stendæmning fortsætter
Opbygningen af de stendæmninger, der skal udgøre omkredsen af Lynetteholms fase 2, er i fuld gang. Flere steder er stenene kommet op over havets overflade, mens de andre steder ligger lige under vandoverfladen.
I øjeblikket arbejdes der både på den østlige og den vestlige stendæmning (perimeter), mens arbejdet med den nordlige stendæmning først sættes i gang til efteråret.
I forbindelse med den østlige perimeter arbejdes der netop nu på de såkaldte nordlige kystfremspring. Det er stenkonstruktioner, der kommer til at danne grundlaget for Lynetteholms kommende kystlandsskab, og kystfremspringene skal blandt andet være med til at sikre, at landskabet ikke erodere, efter det er etableret med sand- og stenstrande.
Du kan læse mere om, hvordan det kommende kystlandskab skal være med til at stormflodssikre København her.
I forbindelse med arbejdet ved den vestlige perimeter er Nordvejen, der strækker sig langs den nordlige kant af Refshaleøen, blevet lukket, og området langs vejen er nu en del af byggepladsen.
Ny spildevandsledning i den vestlige perimeter
I den vestlige del af stendæmningen etableres en spildevandsledning for Hofor. Ledningen skal strække sig fra Refshalevej til Nordhavn, og for at sikre, at den kommer til at følge det tracé, stemdæmningen skal anlægges i, har man midlertidigt placeret nogle ledepæle, der skal fastholde spildevandsledningen i den korrekte position, indtil selve stendæmningen er anlagt.
Efterhånden som stendæmningen bliver anlagt, vil ledepælene blive fjernet igen.
Ledepælene kan ses på billedet her:
Den nye spildevandsledning skal fungere som en form for reserveledning for den spildevandsledning som Hofor allerede har fra Strandvænget pumpestation, via Nordhavn til Renseanlæg Lynetten på Refshaleøen. Også kaldet Lynetteledningen.
Der er i dag kun denne ene spildevandsledning, der går fra den nordlige del af København til renseanlægget, og derfor vil der ved vedligehold af denne ledning ske planlagte overløb til Øresund eller Københavns Havn. Fremover vil den nye ledning kunne tage over, når Lynetteledningen skal vedligeholdes, og dermed undgår man udledning af urenset spildevand fra Nordhavn.
Ved at placere en del af den nye spildevandsledning langs den vestlige del af Lynetteholms perimeter, undgår man desuden at skulle foretage en separat udgravning alene til spildevandsledningen.
Arbejdet med spildvandsledningen medfører, at Skudeløbet i øjeblikket er afspærret, fordi det bruges til midlertidig opbevaring af spildevandsrør.
Indsejlingen til Skudeløbet er derfor afmærket med gule bøjer, som det fremgår af billedet herunder:
Kontakt
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Tidligere anlægsnyhedsbreve
2024
2023
2022
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
- I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
- I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.
Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/