Dykkere i vandet og stendæmninger på vej op over havoverfladen: Lynetteholms anlægsaktiviteter i august

6. august 2024

Dykkere i vandet og stendæmninger på vej op over havoverfladen: Lynetteholms anlægsaktiviteter i august 

I august fortsætter arbejdet med Lynetteholms stendæmninger, der nu på lange stræk kan ses over vandoverfladen. Samtidig færdiggør dykkere arbejdet med at etablere en betonkonstruktion, der skal beskytte en udløbsledning, som passerer under Lynetteholms østlige stendæmning.

Nyhedsbrev nr. 8, august 2024 

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.  

Anlægsaktiviteter i august

På nedenstående kort er Lynetteholm opdelt i fase 1 og fase 2. Under kortet kan du læse mere om, hvilke anlægsaktiviteter, herunder jordopfyld, der planlægges gennemført i august.  

Se også den nyeste dronevideo fra anlæg af Lynetteholm. Filmen er fra slutningen af juli 2024.

FASE 2: ANLÆGSARBEJDET  

Opbygningen af stendæmningerne fortsætter

Arbejdet med at anlægge anden og sidste fase af Lynetteholms omkreds skrider planmæssigt fremad.

I øjeblikket arbejdes der både på den østlige og den vestlige stendæmning (perimeter), mens arbejdet med den nordlige stendæmning først sættes i gang til efteråret.

Allerede nu kan man se cirka 500 meter af den østlige perimeter, der er kommet op over vandoverfladen, ligesom de såkaldte nordlige kystfremspring også kan ses med det blotte øje. Kystfremspringene er de stenkonstruktioner, der kommer til at danne grundlaget for Lynetteholms kommende kystlandsskab, og kystfremspringene skal blandt andet være med til at sikre, at landskabet ikke eroderer, efter det er etableret med sand- og stenstrande. Når det nordlige kystfremspring er færdigt, fortsætter arbejdet med det sydlige kystfremspring.

Du kan læse mere om, hvordan det kommende kystlandskab skal være med til at stormflodssikre København her.

29 betonelementer er på plads

I løbet af juli er 29 betonelementer, der skal beskytte Biofos´ udløbsledning fra rensningsanlægget Lynetten, mod vægten af den kommende stendæmning, blevet placeret under vandet. Hvert element vejer 230 ton, og de mange elementer er blevet placeret ved hjælp af flydekranen Lodbrok, der en efter en har flyttet betonelementerne fra en pram til deres nye plads under vandoverfladen.

Nu hvor alle 29 elementer er placeret, er dykkere i gang med at tætne mellem elementerne med dug, så man undgår, at der siver sand ned mellem betonelementerne og belaster udløbsledningen. Fordi dykkerne fortsat er i gang i området, er det ekstremt vigtigt, at sejlende respekterer arbejdsområdet og ikke bevæger sig ind bag de gule krydsbøjer, så dykkerne kan arbejde sikkert i området.

Se her, hvordan betonelementerne med utrolig stor præcision blev sænket ned i vandet, og stillet på en pude af sten på havbunden:  

Ny spildevandsledning i den vestlige perimeter  

I Lynetteholms vestlige stendæmning, der anlægges langs Trekroner Fortet, indbygges en spildevandsledning for Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, Hofor. Første sektion af ledningen blev sænket ned i uge 31.

Den nye spildevandsledning skal fungere som en form for reserveledning for den spildevandsledning, som HOFOR allerede har fra Strandvænget pumpestation, via Nordhavn til Renseanlæg Lynetten på Refshaleøen.  

Ledningen skal strække sig fra Refshalevej til Nordhavn, og for at sikre, at den kommer til at følge det tracé, stemdæmningen skal anlægges i, har man midlertidigt placeret nogle ledepæle, der skal fastholde spildevandsledningen i den korrekte position, indtil selve stendæmningen er anlagt.   

Efterhånden som stendæmningen bliver anlagt, vil ledepælene blive fjernet igen.   

Ledepælene kan ses på billedet her:

Arbejdet med spildvandsledningen medfører, at Skudeløbet fortsat er afspærret, fordi det bruges til midlertidig opbevaring af spildevandsrør.  

Indsejlingen til Skudeløbet er derfor afmærket med gule bøjer, som det fremgår af billedet herunder:   

Billede1

To arbejdskajer bliver til én

I de kommende måneder vil Aarsleff desuden bygge to af de nuværende arbejdskajer sammen til én. Formålet med sammenbygningen er at få bedre plads til de sten, der skal fragtes fra kajerne til de nye stendæmninger, og den sammenbyggede kaj forventes at stå færdig i begyndelsen af oktober måned.

De to kajer, der sammenbygges, er placeret langs den nordlige del af Lynetteholms fase 1 og befinder sig indenfor Lynetteholms arbejdsområde, hvor der er sejladsforbud.

Fokus på sikkerhed til søs

De nye stendæmninger, der ligger lige over og under overfladen, betyder, at sejlere skal være opmærksomme, da der er fare for grundstødning, hvis man ikke overholder søfartsreglerne og sejler ind over Lynetteholms arbejdsområde til søs.

Lynetteholms arbejdsområde (fra Refshaleøen til Nordhavn) er afmærket med gule krydsbøjer. Området er cirka tre kvadratkilometer stort, og der er sejlads forbudt i hele området. Vær derfor særligt opmærksom, når du ser en gul krydsbøje i området, og undgå at sejle ind over arbejdsområdet.  

Overtrædelse af sejladsforbuddet kan medføre anmeldelse til Søfartsstyrelsen.

Husk også altid at tjekke Søfartsstyrelses officielle hjemmeside Efterretninger for Søfarende hvor seneste opdateringer omkring arbejdsområderne til søs vil fremgå. 

Ændrede sejladsforhold i Kronløbet 

Tilbage i oktober 2023 etablerede By & Havn nye sikkerhedstiltag i Kronløbet. Sikkerhedstiltagene er udarbejdet i samarbejde med Søfartsstyrelsen og betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn. 

Læs mere om de nye sikkerhedstiltag her og hold løbende øje med Lynetteholms hjemmeside, hvor du finder mere information og oversigtskort over arbejdsområder og sikkerhedstiltag.  

FASE 1: JORDOPFYLDNING  

Lynetteholms jordmodtageanlæg tager fortsat mod overskudsjord, der transporteres på lastbiler fra byggepladser i København og omegn. Selvom der har været sommerferie på mange byggepladser, er der fortsat aktivitet på jordmodtageanlægget. På billedet ses, hvor stor en del af området, der allerede er fyldt op.

På vej ud til jordmodtageanlægget benytter lastbilerne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods. Som sejler skal du være opmærksom på broens lyssignaler, der har til formål at regulere skibstrafikken og sikre en sikker gennemsejling for alle, når broen er åben.   

I perioden fra maj til august åbnes broen fire gange om dagen; kl. 9.00, kl. 10.00, kl. 12.00 og kl. 14.00.   
Broen er desuden åben alle weekender samt hverdage fra kl. 16.00 til 07.00.  

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

Tidligere anlægsnyhedsbreve

 

2024

Januar 2024

Februar 2024

Marts 2024

April 2024

Maj 2024

Juni 2024

Juli 2024

 

2023

Januar 2023

Februar 2023

Marts 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

August 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

 

2022

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde 

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
  • I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
  • I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.

 

Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/

Ikon_Vi genbruger jord_tight