I oktober begyndte arbejdet med at grave havbund væk i det område, hvor Lynetteholms stendæmning langs Kronløbet skal anlægges. I den forbindelse blev Lynetteholms arbejdsområde udvidet. Nu opsættes nye, røde blink i Kronløbet, som er sidste led i at justere sejladsforholdene omkring det udvidede arbejdsområde.
Nyhedsbrev nr. 11, november 2024
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du hver måned sidste nyt om anlæg af Lynetteholm og seneste billeder fra arbejdsområdet.
Lynetteholm er Københavns nye kommende halvø og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn, som vi anlægger med et kystlandskab mod Øresund. Lynetteholm bliver fyldt op med overskudsjord og bliver en del af Københavns fremtidige stormflodssikring fra nord.
Dronevideo oktober/november 2024
Videoen er optaget 1. november 2024, og her kan man se, hvordan det sydligste kystfremspring mod Øresund er kommet over vandoverfladen i løbet af oktober.
Lynetteholm anlægges med i alt tre kystfremspring, der bygges af sten, og som skal være med til at skabe fundamentet for halvøens fremtidige kystlandskab.
Anlægsaktiviteter i november
På nedenstående anlægskort er vist, hvordan vi anlægger Lynetteholm i to faser. Som det også ses i ovenstående dronevideo, så er Fase 1 i gang med at blive fyldt op med jord. I Fase 2 er vi i gang med at grave havbund væk, anlægge stendæmninger og opbygge kystfremspring.
I dronevideoen ses også en spildevandsledning, der ligger i overfladen langs Trekroner Fortet. Ledningen forventes at blive sænket ned på havbunden i dag den 8. november, og herefter begynder arbejdet med at opbygge Lynetteholms stendæmning langs Trekroner Fortet.
Røde blink i Kronløbet
I september 2024 udvidede By & Havns maritime afdeling Lynetteholms arbejdsområde længere mod nord og vest for at sikre sikkerhedsafstand til det nye arbejde med at anlægge stendæmningen langs Kronløbet.
I forbindelse med udvidelsen skal By & Havn efter aftale med Søfartsstyrelsen justere nuværende røde blink ved ind- og udsejlingen til havnen og etablerer et ekstra rødt blink i Kronløbet. Se kort nedenfor med nye placeringer af røde blink– 1a og 1b.
I sejlsæsonen 2024 var der placeret et rødt blink på nordlig bølgebryder. Den seneste uge er der blevet arbejdet på at flytte blinket lidt vest for nordlig bølgebryder, da området, hvor bølgebryderen ligger, er blevet inddraget til Lynetteholms arbejdsområde.
Udover at flytte rødt blink fra nordlig bølgebryder, pågår samtidig et arbejde med at opsætte et ekstra rødt blink cirka midt i Kronløbet over for krydstogtterminalerne i Nordhavn.
Begge røde blink ventes at være i drift i uge 46. De skal fremover regulere skibstrafikken i Kronløbet. Når lysene blinker, skal al fritidssejlads i Kronløbet holde tilbage for ind- og udadgående erhvervstrafik, som Oslofærgen, krydstogtskibe eller containerskibe.
Du kan læse mere på Lynetteholms hjemmeside ’Sikkerhed for sejlere’, der løbende opdateres: https://byoghavn.dk/lynetteholm/sikkerhed-for-sejlere/
Særligt for kajakker, robåde og andre mindre fartøjer
Kajakker og robåde skal være opmærksomme på, at det ikke længere er tilladt at sejle tæt på Trekroners nordlige bølgebryder, når man kommer fra Inderhavnen og sejler ud i Kronløbet. Det skyldes, at vandområdet ud for nordlig bølgebryder (se vandområde markeret med rød streg på kort nedenfor) nu også er inddraget til arbejdsområde.
Undersøgelse af ueksploderet ammunition
Inden Lynetteholms anlægsarbejde blev sat i gang, undersøgte By & Havn i 2021 om der på havbunden ved Lynetteholm var fare for gamle, efterladte og ikke detonerede granater, bomber og miner fra 1. og 2. verdenskrig. I forbindelse med undersøgelsen blev havbunden kortlagt med et såkaldt magnetometer, der gav udslag ved magnetiske genstande.
Tilbage i 2021 blev der observeret 12 genstande i havnens nuværende bølgebrydere. Bølgebryderne skal i løbet af 2025 nedbrydes som led i anlæg af Lynetteholm, og derfor har man i de seneste par uger (oktober 2024) undersøgt de sidste 12 genstande, som er observeret i bølgebryderne.
Genstandene viste sig ikke at være gammel ammunition, men harmløse objekter, som fx en ankerkæde, en skumslukker, jernaffald, bildæk m.v., som altså ikke indebærer en eksplosionsfare.
I 2021 fandt man til gengæld en dybvandsbombe, formentligt fra 2. verdenskrig, med 60 kg sprængstof. Bomben lå cirka 1500 meter ud for Trekroner og cirka 1000 meter fra Oceankaj. Søværnets Dykkertjeneste tilintetgjorde bomben den 14. oktober 2021. Du kan her se eller gense, hvordan det gik til her.
Gravesæsonen godt i gang
Tirsdag den 1. oktober gik Lynetteholms entreprenør, Aarsleff, i gang med at fjerne havbund i det tracé, hvor Lynetteholms stendæmning langs Kronløbet skal etableres.
Gravearbejdet vil fortsætte her i november. Da Københavns Havn er en gammel industrihavn, er noget af havbunden, der graves op, forurenet. Den del bliver lagt ind i et depot, som er bygget til at håndtere forurenet havbund. Resten, der udgør langt størstedelen, graves op og lægges ind i Lynetteholms fase 1, og bliver en del af halvøens samlede opfyld.
Under gravearbejdet bliver der holdt øje med, at det ikke har en væsentlig påvirkning på vandkvaliteten i området omkring Lynetteholm. Centralt i overvågningen er måling af gravespild og løbende vandprøver, som foretages af rådgivningsvirksomheden DHI.
På billedet ses arbejdet med at læsse opgravet havbund over i Lynetteholms fase 1.
Arbejdet med stendæmninger og kystfremspring fortsætter
Mere end 1,2 km meter af stendæmningen mod Øresund i fase 2 er nu kommet op over vandoverfladen, og som man kan se på nedenstående foto, så begynder man at kunne ane, at stendæmningen længst væk i billedet, er ved at blive koblet sammen med fase 1-stendæmningen forrest i billedet.
Lynetteholms sydligste kystfremspring/strongpoint er også kommet over vandoverfladen i løbet af oktober, og der arbejdes videre på den del i løbet af november. De i alt tre strongpoint, som bliver etableret, bliver på sigt en slags opfyldte øer, og de skal sikre, at kystlandskabet ikke eroderer, når det i fremtiden er etableret med sand- og stenstrande.
Du kan læse mere om, hvordan det kommende kystlandskab skal være med til at stormflodssikre København her.
Jordopfyldning
Jordopfyldningen af Lynetteholm skrider også fortsat planmæssigt frem. Billedet nedenfor er fra den 1. november 2024.
På billedet kan det ses, hvordan den sydligste del af fase 1 kun har et mindre ’vandhul’ tilbage. I det område, hvor der fortsat ses vand bliver Lynetteholms opgravet havbund fyldt i.
Jorden til Lynetteholm bliver transporteret hertil i lastbiler, og vejes på vægte ved Lynetteholms jordmodtageanlæg.
På vej ud til jordmodtageanlægget benytter jordtransporterne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods.
I november står klapbroen åben mellem kl. 16.00 til 07.00 alle dage, og åbnes derudover kl. 10.00 og kl. 14.00 i alle hverdage.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Tidligere anlægsnyhedsbreve
2024
2023
2022
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
- I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
- I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.
Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/