Jordtransport til Lynetteholm

Faktaark_Jordtransport

Siden er opdateret 27. april 2023.

Download faktaark.

LYNETTEHOLM GENBRUGER JORD FRA BYGGEPLADSER

Lynetteholm skal genbruge og opfyldes med jord, der primært kommer fra København og omegns byggeprojekter, som fx skolebyggerier, boliger, skybrudsprojekter m.v.

Erfaringstal fra det eksisterende jorddepot i Nordhavn i perioden 2012-2019 viser, at cirka 70 procent af jorden kom fra byggepladser i København eller Frederiksberg Kommune. 

Jorddepotet i Nordhavn modtager både ren og forurenet jord. Depotet for ren jord var fyldt op i marts 2022, og depotet for forurenet jord blev fyldt op i december 2020. Forurenet og ren jord fra byggeprojekter bliver derfor lige nu midlertidigt oplagret i Nordhavn og vil over en årrække blive fragtet med skib til Lynetteholm. Det betyder, at al mellemoplagret jord i Nordhavn vil blive transporteret til Lynetteholm via vandvejen og dermed ikke ankomme med lastbil, som Lynetteholms øvrige jord skal. 

Lynetteholms Fase 1 ventes at åbne for modtagelse af jord fra omkring medio juni 2023. Da Lynetteholm ikke får kapacitet til at modtage al jord, der kommer fra byens byggepladser, fra før 2026, hvor hele Lynetteholms omkreds er færdigbygget, vil jordkørsel til Nordhavn gradvist nedtrappes frem mod 2026.  

Det er forventningen, at al jordtransport til Nordhavn vil stoppe fra 2026, hvor Lynetteholm får nok kapacitet til at modtage al overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter.

I Københavns Kommune er der stigende udfordringer med at finde plads til de store mængder overskudsjord, som kommer fra byens byggeprojekter. Lynetteholm skal bidrage til at afhjælpe disse udfordringer og sikre, at jorden fremover kan afleveres og genbruges lokalt i København.

ALTERNATIVE JORDDEPOTER TIL LYNETTEHOLM

Køge Jorddepot har tidligere været en stor jordmodtager i Københavnsområdet parallelt med Nordhavn, men projektet er nu afsluttet. Hvidovre Kommune arbejder på en vision om et nyt erhvervsområde bestående af holme i forlængelse af det nuværende Avedøre Holme. Hvis holme-projektet realiseres, vil det også på sigt kunne modtage jord i stor skala parallelt med Lynetteholm.

Hvornår Lynetteholm har modtaget al den jord, projektet kan rumme, afhænger af, hvor mange og hvor hurtigt fremtidige byggeprojekter bliver igangsat. Nogle projekter er allerede kendte og antages at komme i fremtiden som fx Nordhavnstunnellen og flere skybrudstunneller, mens andre ikke kendes endnu. Det er vurderingen, at Lynetteholm vil være opfyldt om cirka 30 år, det vil sige omkring 2050.

Uden Lynetteholm ville overskudsjord fra byggeprojekter i og nær København skulle transporteres til andre og mindre lokationer, der ligger længere væk fra København. Det ville give en øget klimabelastning i form af længere transporttid og samtidig gå imod Københavns Kommunes ønske i Kommuneplan 2019 om, at overskudsjord skal håndteres lokalt, herunder kunne indgå i en stormflodssikring af byen.

INDBYGNING AF GYTJE I FASE 1

I maj 2022 indgik partierne bag Lynetteholm en politisk aftale, som betyder, at Lynetteholm også skal have indbygget det havbundsmateriale (gytje), som efter planen skal graves op fra efteråret 2023 i forbindelse med anlæggelsen af Lynetteholms Fase 2. Gravearbejdet og indbygningen af gytje i Fase 1 vil efter planen finde sted i vinterhalvåret 2023/2024, 2024/2025 og 2025/2026.   

Den opgravede gytje ventes at optage cirka 2,2 mio. tons. Det betyder, at der vil være plads til cirka 77, 8 mio. tons overskudsjord i Lynetteholm i stedet for de 80 mio. tons jord, som først var forventet.

Læs mere om den politiske aftale i fakta-arket ’Projektændringer/klapning’

 

SAMME ANTAL LASTBILER - NY RUTE

Igennem de seneste knap 10 år har byggepladserne i og nær København leveret ca. 2,6 mio. tons rent og forurenet overskudsjord årligt til jorddepotet i Nordhavn. Det svarer til ca. 350 lastbillæs i gennemsnit dagligt til Nordhavns jorddepot.

Samlet set vurderes antallet af lastbiler med jord til Lynetteholm at blive cirka det samme som i dag. Det betyder, at der ikke vil komme flere lastbiltransporter i København, når Lynetteholm etableres – men destinationen for lastbilerne vil skifte fra Nordhavn til Lynetteholm. 

I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingerne af jordtransport til Lynetteholm, er der foretaget trafikmodelberegninger, som viser, hvordan trafikmønsteret kan forventes at blive, når lastbilerne med jord ændrer destination fra Nordhavn til Lynetteholm (Se kort). 

I dag, hvor jorden bliver transporteret til Nordhavn med lastbil, belaster det især vejene på Østerbro og i Nordhavn. Når lastbilerne i stedet skal til Lynetteholm, vil vejene på Østerbro blive væsentligt aflastet sammen med Indre Bys vejnet i Frederiksstaden, Kgs. Nytorv og ved Nørreport. Derimod vil vejene på nordøstamager blive mere belastet. 

Trafikmodelberegningerne viser, at der på Langebro vil ske en stigning af lastbiltrafikken i størrelsesordenen 300 lastbilture om dagen (150 lastbiler over og 150 lastbiler tilbage igen). De 300 lastbilture skal ses i sammenhæng med, at Københavns Kommunes trafiktællinger fra 2019 viser, at årsdøgntrafikken på Langebro er 50.600 køretøjer, hvoraf 1.800 er tung trafik (lastbiler og busser).

På Knippelsbro viser beregninger, at lastbiltrafikken med jord i forhold til i dag vil blive uændret eller kun opleve få ekstra lastbiler som følge af Lynetteholm. Københavns Kommunes trafiktællinger fra 2019 på Knippelsbro viser, at årsdøgntrafikken er 22.900 køretøjer på broen, hvoraf 1.200 er tung trafik (lastbiler og busser).

Kortet viser, hvordan trafikmønstret vil ændre sig, når lastbiler med jord skal køre til Lynetteholm i stedet for Nordhavn. Grøn farve viser, hvor der vil komme færre jordtransporter, og rød farve viser, hvor der vil være en stigning i jordtransporter.

Tallene på kortet er beregnet ud fra, hvor Nordhavn hidtil har modtaget jord fra. Tallene skal derfor ses som en beregnet tendens, og kan ikke opfattes som eksakte fremtidige tal, da de fremtidige antal jordtransporter vil være afhængig af kommende byggepladsers beliggenhed og mængden af overskudsjord, hvilket ikke kan forudsiges fuldt ud på nuværende tidspunkt.

Tallene i parentes er beregnet ud fra det hidtil højst oplevede antal jordtransporter til det eksisterende jorddepot i Nordhavn – det vil sige gennemsnitligt 3,2 mio. tons om året. Det er dog forventningen, at den gennemsnitlige jordmængde til Lynetteholm bliver 2,6 mio. tons om året. Tallene i parentes skal derfor ses som ’worst-case’.

NY TRANSPORTVEJ FOR LASTBILER TIL LYNETTEHOLM 

Under den første offentlige idéfasehøring af Lynetteholm i oktober 2019 blev der rejst bekymring for, hvordan lastbiler med jord ville påvirke det eksisterende vejnet på Margretheholm, herunder boliger og lystbådehavn. På den baggrund blev der miljøvurderet og sidenhen politisk besluttet en ny adgangsvej til Lynetteholms jorddepot, som kører via industriområdet Prøvestenen og Kraftværkshalvøen.

Adgangsvejen sikrer, at lastbiler med jord til Lynetteholm vil køre længst muligt væk fra eksisterende boliger på Margretheholm. Vejen krydser vandområdet ud for ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn. I den forbindelse anlægges en vejdæmning i vandet, som etableres med en oplukkelig klapbro.

Klapbroen vil være åben i weekender og på helligdage. På hverdage vil broen være åben tre gange i løbet af dagen kl. 10, 12 og 14 samt i tidsrummet mellem kl. 16.00 – 7.00. Det bevarer sejlernes mulighed for at sejle ind- og ud af havnen.

Klapbro og vejdæmning under opførelse ud for Margretheholms Havn.
September 2022.

Adgangsvejen vil også krydse vandområdet Prøvestenskanalen ud for ind- og udsejlingen til Københavns Motorbådsklub. I den forbindelse anlægges en vejdæmning i vandet, som etableres med en gennemsejlingskanal. Kanalen har en gennemsejlingshøjde på 4,5 meter, som gør det muligt for havens motorbåde at sejle under adgangsvejen og ind- og ud af havnen hele døgnet rundt.   

Gennemsejlingskanal og vejdæmning under opførelse i Prøvestenskanalen ud for Københavns Motorbådsklub. Oktober 2022.  

 Læs mere om sejlads i ’Faktaark om sejladsforhold’. 

Såfremt det politisk vedtages at anlægge en østlig ringvej til Lynetteholm, vil den også på sigt kunne bruges til transport af jord (forventeligt fra omkring 2035). Det vil kunne aflaste tung trafik på Amager, da en østlig ringvej vil gå via den kommende Nordhavnstunnel til Lynetteholm. 

PARTNERSKAB FOR OMSTILLING AF BÆREDYGTIG TUNG TRANSPORT

I april 2022 tog By & Havn initiativ til et nyt partnerskab på tværs af jordtransportbranchen. Partnerskabets aktører kommer alle med et stort fokus på at skabe grønnere transportformer og vil samle kræfterne om at udvikle nye emissionsfrie løsninger med udgangspunkt i jordtransporter til Lynetteholm.

Partnerskabet vil i første omgang fokusere på to konkrete tiltag i forbindelse med, at Lynetteholm etableres. Det ene er at afdække muligheden for at få etableret el-ladestandere til lastbiler nær Lynetteholms jordmodtageanlæg via et pilotprojekt. Det andet konkrete tiltag er at undersøge mulighederne for en grøn rabatordning til transportørerne ved kørsel med nulemissionskøretøjer til Lynetteholms jordmodtageanlæg.

Du kan læse mere om partnerskabet i nyheden: Nyt partnerskab står sammen om at sætte fart på grønne lastbiler til Lynetteholm

BEGRÆNSET JORDTRANSPORT AD VANDVEJEN VED MODTAGELSE AF JORD 

Lynetteholms miljøvurderinger konkluderer, at sejlads af jord til Lynetteholm ikke er hensigtsmæssig for miljø eller økonomi. Det skyldes blandt andet energiforbruget til pramme og øget maskinarbejde med håndtering og omlastning af jord.

Sejlads af jord til Lynetteholm vil heller ikke få lastbilerne ud af byen, da der vil skulle være jordtransport fra byggepladserne inde i byen og ud til en kaj, hvor jorden kan omlastes til en pram. 

Sejlads er derfor fravalgt som den primære transportvej for jord til Lynetteholm. Over en årrække vil der dog blive transporteret en begrænset mængde jord ad vandvejen fra Nordhavn til Lynetteholm.  

Som beskrevet ovenfor er Nordhavns jorddepot fyldt op og derfor bliver overskudsjord p.t. mellemoplagret i Nordhavn. Jorden fra Nordhavnsdepotet bliver transporteret ad vandvejen til Lynetteholm, fordi jorden allerede er transporteret til Nordhavn og ligger ud til vandet. (Se kort for sejlrute). 

Ifølge Miljølovgivningen er det ikke tilladt at lave en åbning i Lynetteholms perimeter (omkreds), hvor pramme vil kunne sejle indenfor Lynetteholms område og læsse jorden direkte af i vandet. Den jord, der bliver sejlet til Lynetteholm, skal derfor omlastes ved Lynetteholms jordmodtageanlæg og først derefter køres det sidste stykke til Lynetteholms perimeter, hvor jorden læsses af. Det gælder også den jord, som bliver sejlet fra Nordhavn.

23nov2021 - Jordtransport3

MATERIALE SEJLES TIL I ANLÆGSFASEN

Materialer som grus, sand og stenmaterialer til etablering af Lynetteholms perimeter bliver primært sejlet til. Trafikken i forbindelse anlæggelsen af Lynetteholms perimeter vurderes derfor ubetydelig i forhold til det københavnske vejnet.

FORURENING OG STØJ 

Det er vurderet i Lynetteholms miljøkonsekvensrapport, at påvirkningen af luftforureningen, som følge af den ekstra lastbiltrafik på vejene, er langt under gældende grænseværdier. I området på Nordøstamager, hvor der sker en stigning i lastbiltrafikken, er der gode muligheder for fortynding af sundhedsskadelige partikler mv. fra trafikken, da området er relativt åbent. Det betyder, at koncentrationen af forurenende stoffer og støv hurtigt vil aftage med afstanden fra vejen. Påvirkningen af den lokale luftkvalitet fra den forøgede lastbiltrafik lokalt vurderes derfor at være lille. På visse vejstrækninger, som f.eks. langs Uplandsgade, vil der være en lille, men hørbar stigning af støj fra trafikken, hvilket svarer til en stigning i støjen på 2 dB.

Om Lynetteholm

Den 4. juni 2021 vedtog et bredt politisk flertal i Folketinget lov om anlæg af Lynetteholm. Lynetteholm skal etableres som en halvø mellem Refshaleøen og Nordhavn med et kystlandskab ud mod Øresund, der bidrager til at stormflodsikre København fra nord. By & Havn skal etablere Lynetteholms landareal ved at nyttiggøre, det vil sige genbruge, overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter.

Forud for Folketingets beslutning om at anlægge Lynetteholms landareal, har der været udarbejdet miljøkonsekvensvurderinger, der belyser, hvordan anlæg af Lynetteholm vurderes at påvirke det omkringliggende miljø. By & Havn vil løbende overvåge anlægsarbejdet, så alle miljøhensyn sikres.

Forligskredsen i Folketinget har besluttet at igangsætte en strategisk miljøvurdering (SMV) af de fremtidige planer for Lynetteholm, der endnu ikke er politisk besluttet. 

Fakta om Lynetteholm

By & Havn er bygherre på etableringen af Lynetteholms landområde. På disse sider kan du læse om forskellige temaer i arbejdet.