Sejladsforhold

Faktaark_Sejladsforhold

Siden er opdateret oktober 2023.

KRONLØBET OG LYNETTELØBET

Tidligere var der to sejlrender ind og ud af Københavns Havn. Kronløbet til erhvervssejlads og Lynetteløbet til fritidssejlads.

I forbindelse anlæg af Lynetteholm lukker Lynetteløbet permanent, og fritids- og erhvervssejlads fremover skal deles om Kronløbet. Du kan læse mere om lukningen af Lynetteløbet på siden 'Sikkerhed for sejlere'. Lukningen blev gennemført i oktober 2023.

Mindre lystfartøjer som fx kajakker, robåde og joller kan på sigt benytte en fremtidig kanal, der skal løbe mellem orientbassinet og Kalkbrænderihavnen, og som sikre, at kajakroerne kan sejle mellem Københavns Havn og Øresund via kanalen.  

I Kronløbet sejler der i dag containerskibe til containerterminalen på Levantkaj. Inden for en årrække planlægger By & Havn at flytte containerterminalen til Ydre Nordhavn. Når den nye containerterminal åbner i Ydre Nordhavn, vil containerskibene ikke længere skulle benytte Kronløbet.   

DET NYE KRONLØBET GJORT BREDERE

Når man i fremtiden sejler igennem Kronløbet, kommer man til at få Nordhavn på den ene side og Lynetteholm på den anden side. Som opfølgning på den indledende offentlige høring af Lynetteholm i oktober 2019 tilpassede By & Havn udformningen af Lynetteholm for at højne sejladssikkerheden igennem Kronløbet.

Kronløbet blev blandt andet gjort bredere end først planlagt og bliver således ca. 240 meter bredt, hvor det i dag er 150 meter. Spidsen af Levantkaj i Nordhavn fjernes i forbindelse med, at Kronløbet gøres bredere. Ligeledes bliver kajkanten langs Lynetteholm etableret som stendæmning i stedet for som en spunsvæg. Det vil reducere refleksbølgerne fra Lynetteholm-siden, som særligt vil komme de mindre fartøjer til glæde. 

SIMULERINGER AF SEJLADSFORHOLD

Sejladsforholdene og manøvremulighederne i Kronløbet er løbende blevet drøftet med brugerne af havnen og Søfartsstyrelsen og testet i en såkaldt besejlings-simulator hos det teknologiske rådgivningsfirma Force Technology i Lyngby. Simuleringerne viser en til en, hvordan forholdene vil være for ind- og udsejlingen gennem Kronløbet i al slags vejr og med forskellige slags fartøjer. Simuleringerne er det tætteste, man kan komme på virkelighedens sejladsforhold uden at bygge Lynetteholm først.

De seneste simuleringer blev gennemført i sommeren 2022. Læs mere om dem her: https://byoghavn.dk/simuleringer-skal-sikre-bedre-sejladssikkerhed-i-kronloebet/

Da flere sejlere skal deles om Kronløbet, når Lynetteholm etableres, vil By & Havn i samarbejde med Søfartsstyrelsen og havnens brugere iværksætte yderligere tiltag for at sikre sejladssikkerheden. Disse tiltag er også fastlagt i Lynetteholms såkaldte implementeringsredegørelse, der beskriver de vilkår og rammer, som Lynetteholm skal anlægges indenfor.

Der vil bl.a. blive etableret et signalsystem, så lystsejlerne varsles, når krydstogtskibe eller andre store skibe er på vej ind i Kronløbet, og der vil blive oprettet ventepladser på begge sider af Kronløbet.

Sejladsforholdene i Kronløbet er testet i en såkaldt besejlings-simulator ved Force Technology, som ses her på billedet. Besejlingssimulatoren viser, hvordan forholdene for ind- og udsejling gennem Kronløbet vil være, når Lynetteholm er anlagt, for både store og små fartøjer.

By & Havn har og vil fortsat løbende holde møder med havnens brugere og Søfartsstyrelsen om sikkerhed i havnen i forbindelse med anlæg af Lynetteholm.

STRØM OG BØLGER

Overordnet set bliver der kun meget begrænsede ændringer i strøm og bølgeforhold i selve havneløbet som følge af Lynetteholm. Det vurderer projektets miljøundersøgelser.

I Kronløbet vil strømmen være uændret, men ved stærk sydgående strøm, vil strømmen blive reduceret en smule i den ydre del (ca. 0,3 meter i sekundet). Lynetteholms miljøundersøgelser viser, at der ved stærk nordgående strøm vil ske en lille forøgelse i strømmen længere inde i havnen som følge af Lynetteholm.

I Kronløbet, der med Lynetteholm får form som en ”tragt”, bliver bølgerne mere rolige yderst, mens bølgehøjden øges en smule inderst, hvor der er smallest mellem Nordhavn og Lynetteholm.

VANDRUM VED TREKRONER

Trekroner kommer til at ligge mellem Lynetteholm, Nordhavn og Langelinie. Afstanden mellem Nordhavn og Trekroner bliver ca. 300 meter, og der bliver skabt et beskyttet vandrum til sejlads for bløde brugere mellem Trekroner og Lynetteholm.

SEJLRENDE FOR ERHVERVSSKIBE FLYTTES

Anlæg af Lynetteholms Fase 1-område blev igangsat i januar 2022. Som følge af anlægsarbejdet blev sejlrenden for containerskibe til Prøvestenen ændret pr. 1. april 2022. Før anlæg af Lynetteholm sejlede containerskibene vest om Middelgrunden (vindmøllerne), siden april 2022 har de sejlet øst om Middelgrunden til Prøvestenen, da anlæg af Lynetteholm ikke længere giver mulighed for at sejle vest om.

MARGRETHEHOLMS HAVN

Som en del af anlæg af Lynetteholm er der blevet etableret en ny adgangsvej ud for indsejlingen til Margretheholms Havn, som lastbiler med jord til Lynetteholm benytter. Vejen er etableret ved hjælp af en vejdæmning ude i vandet, og i midten af dæmningen er der etableret en klapbro. Adgangsvejen har en væsentlig påvirkning på sejladsforholdene i havnen, og klapbroen har til formål at sikre, at sejlere fra Margretheholms Havn fortsat kan sejle ind- og ud af havnen, selvom Lynetteholm anlægges.

Broen er en bemandet bro, som er åben for gennemsejling i tidsrummet kl. 16.00 - 07.00 og igen kl. 10, 12 og 14 på alle hverdage. Derudover vil broen være åben i alle weekender og helligdage.

Klapbroen gik i drift i juni 2023. 

På billedet nedenfor ses den nye klapbro og vejdæmning ud for Margretheholms Havn.

klapbro

PRØVESTENSKANALEN

Lynetteholms nye jordtransportvej krydser også Prøvestenskanalen ved hjælp af en vejdæmning ud for ind- og udsejlingen til Københavns Motorbådsklub. I midten af vejdæmningen er der etableret en gennemsejlingskanal, som sikrer, at motorbåde (uden mast) og andre mindre fartøjer kan sejle under adgangsvejen døgnet rundt. Kanalen har gennemsejlingshøjde på 4,5 meter og en gennemsejlingsbredde på 6 meter.

På billedet nedenfor ses gennemsejlingskanalen og vejdæmningen ud for ind- og udsejlingen til Københavns Motorbådsklub.

default

Om Lynetteholm

Den 4. juni 2021 vedtog et bredt politisk flertal i Folketinget lov om anlæg af Lynetteholm. Lynetteholm skal etableres som en halvø mellem Refshaleøen og Nordhavn med et kystlandskab ud mod Øresund, der bidrager til at stormflodsikre København fra nord. By & Havn skal etablere Lynetteholms landareal ved at nyttiggøre, det vil sige genbruge, overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter.

Forud for Folketingets beslutning om at anlægge Lynetteholms landareal, har der været udarbejdet miljøkonsekvensvurderinger, der belyser, hvordan anlæg af Lynetteholm vurderes at påvirke det omkringliggende miljø. By & Havn vil løbende overvåge anlægsarbejdet, så alle miljøhensyn sikres.

Forligskredsen i Folketinget har besluttet at igangsætte en strategisk miljøvurdering (SMV) af de fremtidige planer for Lynetteholm, der endnu ikke er politisk besluttet. 

Fakta om Lynetteholm

By & Havn er bygherre på etableringen af Lynetteholms landområde. På disse sider kan du læse om forskellige temaer i arbejdet.