Ålegræsset er flyttet og afgravningen er i gang: Lynetteholms anlægsaktiviteter i december

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 06. december 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

6. december 2023

Ålegræsset er flyttet og afgravningen er i gang: Lynetteholms anlægsaktiviteter i december

En stor mængde ålegræs, der voksede i det område, hvor Lynetteholm skal anlægges, er med succes blevet flyttet til en af de nye kanaler i Nordhavn. Dermed er tracéet, hvor stendæmningen skal bygges, klar til afgravning, og graveskibet Mjølner R, er allerede i gang med at fjerne blødbundsmateriale i det område, hvor den østlige perimeter skal opføres.

Nyhedsbrev nr. 12, december 2023

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

’Holdet bag Lynetteholm’ – Forsøg med ålegræs var en succes

I løbet af efteråret har et dedikeret hold fra HedeDanmark, WSP og By & Havn arbejdet på at flytte det ålegræs, der befandt sig i det tracé, hvor den vestlige del af Lynetteholms kommende perimeter skal bygges, og som derfor ellers var gået tabt. Forsøget var især interessant, fordi det er første gang, man er lykkedes med at flytte større mængder ålegræs, og de erfaringer, man har gjort sig, kan også bruges andre steder i landet, hvor det enten er nødvendigt at flytte eller genplante ålegræs. Lars Brammer Nejrup fra WSP er en af dem, der har været med til at udtænke, hvordan ålegræsset bedst kunne flyttes, og i videoen nedenfor, fortæller han, hvorfor ålegræs er så vigtigt for havmiljøet:

Anlægsaktiviteter i december

På nedenstående kort er Lynetteholm opdelt i bassin 1 (fase 1) og bassin 2 og 3 (fase 2). Under kortet kan du læse mere om, hvilke anlægsaktiviteter, herunder jordopfyld, der planlægges gennemført i december.  

Se også seneste dronefilm fra byggepladsen optaget ultimo november 2023:

FASE 1: JORDOPFYLD

Sejlads af jord fra Nordhavn
Sejladsen af mellemoplagret jord fra Nordhavn sluttede midt i november, og vil først blive genoptaget, når Lynetteholms fase 2 er anlagt og klar til at modtage jord i 2026.  

Jord fragtet med lastbil
Lynetteholms jordmodtageanlæg, der åbnede i sommers, er fortsat i fuld gang med at modtage den overskudsjord, der transporteres på lastbiler fra byggepladser i København og omegn.

På vej ud til Lynetteholm benytter lastbilerne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods. Som sejler skal du være opmærksom på broens lyssignaler, der har til formål at regulere skibstrafikken og sikre en sikker gennemsejling for alle, når broen er åben.

 

FASE 2: ANLÆGSARBEJDET

Afgravning af blød bund er i gang

Mandag den 27. november gik arbejdet med at afgrave blødt havbundsmateriale i gang. I første omgang graves der af i det område, hvor den østlige perimeter skal opføres, men i januar vil endnu et graveskib støde til, og så fortsætter arbejdet langs den vestlige perimeter.

I forbindelse med afgravningen bliver der holdt nøje øje med vandkvaliteten, så man sikrer sig, at arbejdet foregår inden for de krav, myndighederne har fastsat. Ved opførelsen af fase 1, foregik der kun sedimentspild i begrænset omfang, og forventningen er, at det vil fortsætte i fase 2. Du kan se afrapporteringen om sedimentspild under afgravningen til fase 1 her

Afgravningsarbejdet vil foregå i døgndrift alle ugens dage frem til den 31. marts 2024, hvor afgravningssæsonen afsluttes. Arbejdet vil overholde Københavns Kommunes grænseværdier fra støj fra bygge- og anlægsarbejde. 

I forbindelse med gravearbejdet kan der forekomme lys fra såvel graveskibe som indbringelseskajer. Belysningen er nødvendig for at sikre, at arbejdet kan udføres på sikker og forsvarlig vis.

default

Når der afgraves, fjerner man først det forurenede sediment, som deponeres i Lynettedepotet. Derefter går man i gang med at afgrave den nedre del af det bløde havbundsmateriale, der skal fjernes, så man kan bygge den stendæmning, der kommer til at udgøre Lynetteholms omkreds, på stabil grund. Denne del af havbundsmaterialet vil blive sejlet til de to indbringningskajer, der er etableret på Fase 1 stendæmningen. Fra kajerne bliver opgravet havbundsmateriale fra fase 2 indbragt i fase 1-bassinet i stedet for at blive klappet.

Opdelingsdæmningen i fase 1, der adskiller havbundsmateriale og overskudsjord fra lastbiler, stod færdig i november, og man er derfor klar til at modtage havbundsmateriale fra afgravningen af fase 2.

default

Nye arbejdsområder til søs

Parallelt med opstarten af anlægsarbejdet er nye sikkerhedstiltag blevet opsat i Kronløbet i samarbejde med Søfartsstyrelsen, og Lynetteløbet er lukket for gennemsejling.

By & Havns maritime afdeling har udlagt nye bøjer og opsat informationsskilte og lyssignal i Kronløbet i forbindelse med den planlagte lukning af sejlrenden Lynetteløbet, som indgår i projektets nye arbejdsområder.

Lukningen af Lynetteløbet betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn.

Læs mere om de nye sikkerhedstiltag her og hold løbende øje med Lynetteholms hjemmeside, hvor du finder mere information og oversigtskort over arbejdsområder og sikkerhedstiltag.

Husk også altid at tjekke Søfartsstyrelses officielle hjemmeside Efterretninger for Søfarende hvor seneste opdateringer omkring arbejdsområderne til søs vil fremgå.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

Tidligere anlægsnyhedsbreve

 

2023

Januar 2023

Februar 2023

Marts 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

August 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

 

2022

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde 

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
  • I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
  • I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.

 

Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/

payoff