Stormflodssikringen brudt igennem vandoverfladen: Lynetteholms anlægsaktiviteter i august

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 18. august 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

18. august 2022

Stormflodssikringen brudt igennem vandoverfladen: Lynetteholms anlægsaktiviteter i august

Start august ramte Lynetteholms anlægsarbejde en stor milepæl, da det allerførste stykke af stendæmningen og stormflodssikringen ud for Refshaleøen kom til syne over vandoverfladen. Nu fortsætter arbejdet med bygge stendæmningen, der bliver en vigtig brik i at beskytte København mod fremtidige stormfloder fra nord.  

Nyhedsbrev nr. 8, august 2022
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for august. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Grundet ferie udkommer dette nyhedsbrev for august lidt senere end normalt. Nyhedsbrevet for september vil som vanligt udkomme i begyndelsen af måneden.

Alle anlægsaktiviteter i august
På nedenstående kort finder du en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i august. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er på både land og i vand.

A: Stendæmning mod Øresund – brudt igennem vandoverfladen

Den første del af Lynetteholms stendæmning (Fase 1) bliver bygget op fra havbunden, og her start august blev den allerførste del af stendæmningen synlig over havets overflade. Når stendæmningen er færdigbygget, vil den stikke cirka 2,8 meter op over daglig vande og strække sig fra den sydligste til den nordligste del af Refshaleøen (ca. en kilometer). Udover stormflodssikring udgør stendæmningen også Lynetteholms omkreds, kaldet perimeteren, som kommer til at bestå af stendæmninger hele vejen rundt om halvøen.

På billede ses det første stykke af Lynetteholms stendæmning. Billedet er taget ud fra den sydligste del af Refshaleøen, og i august fortsætter arbejdet med stendæmningen i retning mod Nordhavn. Denne første fase af Lynetteholms stendæmning vil efter planen være fuldt oven vande i februar 2023, og der vil løbende blive holdt øje med, om arbejdet med stendæmningen giver anledning til skumdannelse i det omkringliggende havområde.  

 Se også nyhed: Lynetteholm: Første del af stormflodssikringen er oven vande 

Sejl Sikkert ved Lynetteholm
Størstedelen af Lynetteholms fase 1-stendæmning befinder sig fortsat godt to meter under vandoverfladen ud for Refshaleøen og kan ikke ses fra en båd. Sejl derfor ikke over det afmærkede arbejdsområde til søs ud for Refshaleøen, hvor stendæmningen opbygges, da der er stor fare for at grundstøde på den undersøiske stendæmning.

By & Havn har oprettet en hjemmeside, der oplyser om sikker sejlads ved Lynetteholms anlægsarbejder til søs. Vi anbefaler alle sejlere i Københavns Havn at orientere sig på siden: https://byoghavn.dk/lynetteholm/sikkerhed-for-sejlere/  

B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen – parkeringsarealer og veje

I august fortsætter arbejdet med at bygge Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Arbejdet med at støbe den vægt, som lastbilerne fremover skal køre op på, for at få vejet den mængde jord, som de ankommer til Lynetteholm med, fortsætter i august. Samtidig tages fat på arbejdet med at lægge asfalt på parkeringsarealer, veje m.v. i relation til jordmodtageanlægget.  

Jordmodtageanlæg

C. Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn – klapbro og skum


Dæmningen til Lynetteholms jordtransportvej, som krydser indsejlingen til Margretheholms Havn, er stort set oppe i fuld højde på begge sider af klapbroen. I august fortsætter arbejdet med klapbroen, hvor der blandt andet bliver støbt såkaldte kantbjælker, det vil sige beton oven på den eksisterende spuns, som vil muliggøre at selve broens klapfunktion kan blive etableret. Arbejdet vil ikke medføre spærring af ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn, men husk at være opmærksom, når der arbejdes på broen. På billedet nedenfor ses medarbejdere i gang med arbejdet på klapbroen.

Klapbro 1

Prøver af skum

Prøvesvar viser, at det sand, der er blevet brugt til at bygge dæmningen ud for Margretheholms Havn, er rent, men at der er forhøjede værdier i selve skummet. Københavns Kommune har derfor bedt By & Havn undersøge, om skummet kan have medført en forurening af vandet og havnebunden i Margretheholms Havn. Undersøgelsen af det ventes at være klar i løbet af august 2022. By & Havn vil på den baggrund invitere til nabodialog i løbet af august.

Du kan læse mere om prøvesvarene her på By & Havns hjemmeside

D. Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen – midlertidig lukning for gennemsejling

I Prøvestenskanalen er dæmningen til Lynetteholms jordtransportvej oppe i fuld højde, og der udestår kun enkelte arbejder med at få dæmningen helt færdig.

Midlertidig lukning for gennemsejling ultimo september

Dæmningen får en gennemsejlingskanal, også kaldet en rørføring, hvor skibe uden mast vil kunne sejle under adgangsvejen og ind og ud af prøvestenskanalen, efter vejen er etableret. I seneste nyhedsbrev skrev vi, at entreprenør Munck Havne & Anlæg ville lægge ’låg’ på gennemsejlingskanalen ultimo august. Det arbejdet er blevet rykket og vil nu tidligst blive gennemført ultimo september. Arbejdet medfører, at ind- og udsejlingen af Prøvestenskanalen vil blive spærret en kortvarig periode. Vi melder mere ud om den midlertidige lukning i det kommende september-nyhedsbrev og er også løbende i dialog med Københavns Motorbådsklub om lukningen.  

Prøvestenskanalen_

På billedet ses Prøvestenskanalens dæmning, og den spuns, der fremover skal danne ramme for gennemsejlingskanalen.

E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok – spunsning ved tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok er der ved at blive anlagt en ny kaj. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I juli påbegyndte blandt andet arbejdet med de ledninger/rør, som skal sikre, at kajen bliver afvandet (se billede nedenfor). Det arbejde vil fortsætte i august.

Sydlig kaj

F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms kommende jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej. Adgangsvejen bliver etableret ved at slå spuns i havbunden på østsiden af Refshalevej ud for tørdokken. Spuns-arbejdet er færdigt og har dannet et slags stort kar, som her i august fyldes op med sand, hvorefter adgangsvejen kan etableres oven på spuns og sandopfyldning. Entreprenør Munck Havne & Anlæg vil løbende holde øje med, at arbejdet ikke giver anledning til skumdannelse i det omkringliggende havområde.

Fangedæmning

Billedet er taget fra sydlig kaj ind mod den spuns, som adgangsvejen langs Refshalevej skal bygges oven på.

G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Lynetteholms jordtransportvej bliver cirka 3,6 km og strækker sig fra Prøvestensbroen ved nordøstamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Arbejdet med at anlægge vejstykkerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen fortsætter i august.

På prøvestenen har man udlagt det første lag slagger og her i august fortsætter arbejdet med at etablere vejen. Slagger er et restprodukt fra affaldsforbrændingen i København, som har vist sig egnet til at genbruge i Lynetteholms adgangsvej. Arbejdet med at genbruge slagger til Lynetteholms adgangsvej sker i et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Teknologisk Institut, virksomheden Afatek og By & Havn.

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.

De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale fra projektets Fase 2.