Sejladsinfo: Lyssignal og nye sejlkorridorer er på plads i Kronløbet

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 30. november 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

30. november 2023

Sejladsinfo: Lyssignal og nye sejlkorridorer er på plads i Kronløbet  

Arbejdet med at anlægge anden og sidste fase af Lynetteholms stendæmning gik i gang mandag i denne uge. Parallelt med opstarten af anlægsarbejdet er nye sikkerhedstiltag blevet opsat i Kronløbet i samarbejde med Søfartsstyrelsen, og Lynetteløbet er lukket for gennemsejling.

De seneste uger har By & Havns maritime afdeling arbejdet med at udlægge nye bøjer, opsætte informationsskilte og lyssignal i Kronløbet i forbindelse med den planlagte lukning af sejlrenden Lynetteløbet.

Ændringerne i havnen sker for at få plads til Lynetteholms nye arbejdsområde til søs, og sidenhen den færdige halvø og stormflodssikring i Københavns Havn.

Lukningen af Lynetteløbet betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn.

Få overblikket på Lynetteholms hjemmeside

På Lynetteholms hjemmeside under ’sikkerhed for sejlere’ finder du mere information om de nye arbejdsområder til søs og sejladsforhold i havnen, og hvordan du som fritidssejler skal navigere i forhold til nye bøjer og lyssignal.  

Et af de centrale sikkerhedstiltag i Kronløbet er lyssignalet bestående af tre røde blinklys på den nordlige bølgebryder ved Trekroner. Lyssignalet skal regulere, at erhvervs- og fritidssejlads ikke passerer gennem ved bølgebryderen og Levantkaj samtidigt, da indsejlingen til havnen her bliver reduceret under anlægsarbejdet.

Et andet element er en opdeling af Kronløbet i en sejlkorridor for henholdsvis erhvervssejlads og en for fritidssejlads. De to korridorer markeres med røde og grønne skillebøjer og skal være med til at sikre god regulering og afstand mellem store og små fartøjer i Kronløbet.  

By & Havn vil løbende følge de nye sikkerhedstiltag i samarbejde med Søfartsstyrelsen, og der vil derfor kunne komme ændringer og justeringer undervejs i anlægsfasen, som ventes afsluttet omkring 1. kvartal 2026.   

Hold øje med de gule bøjer

Da Københavns Havn er fuld af liv og aktivitet om sommeren, er det vigtigt at vide, hvad de gule bøjer betyder. Alle Lynetteholms arbejdsområder til søs vil blive markeret med gule markeringsbøjer (se foto nedenfor). Bøjerne angiver, at her er et vandområde, som der ikke må sejles ind over af sikkerhedsmæssige årsager. Det gælder alle slags fartøjer, herunder mindre udlejningsbåde, kajakker, robåde, Stand up paddle boards m.v.

boeje (2)

Tjek også Efterretninger For Søfarende

Hvis du skal på vandet, så husk også altid at tjekke Søfartsstyrelsens officielle hjemmeside Efterretninger For Søfarende for seneste opdateringer på arbejdsområder og sikkerhedstiltag i havnen.

Afviserfartøj i opstartsfasen

Siden lukningen af Lynetteløbet blev påbegyndt i slutningen af oktober, har By & Havn haft et afviserfartøj på vandet fast hver dag. Fartøjet har været til stede, når erhvervsskibe sejler ind og ud af havnen. Nu hvor alle sikkerhedstiltag er etableret i Kronløbet, er det forventningen, at afviserfartøjet i den nærmeste fremtid vil blive indstillet.  

Download plakat til klubhuset

Det er fortsat muligt at downloade en info-plakat om sejladsforholdene nær Lynetteholm. Den er designet til at kunne hænges op på opslagstavler rundt i de danske havne og klublokaler, og ad den vej gøre opmærksom på Lynetteholms anlægsarbejde og de ændrede sejladsforhold. Den kan downloades på både dansk, tysk og engelsk.

Læs mere om anlæg af Lynetteholm på byoghavn.dk/lynetteholm