Første del af Lynetteholms stendæmning og stormflodssikring er nu så langt, at det er muligt at gå tørskoet hele vejen rundt. Jan Nielsen er en af de dygtige maskinførere, som lægger stenene til dæmningen, og Jan er denne måneds medarbejder i video-portrætserien ’Holdet bag Lynetteholm’.
Nyhedsbrev nr. 2, februar 2023
Velkommen til denne udgave af Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. I februar kan du igen få sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Holdet bag Lynetteholm
I hele 2023 bringer vi hver måned et portræt af en medarbejder, der er en del af det store hold, der hver dag arbejder med at anlægge Lynetteholm.
Maskinfører Jan Nielsen, som er denne måneds medarbejder, har været med helt fra begyndelsen af anlægsarbejdet og skal med stor præcision lægge stenene til Lynetteholms stormflodssikring – der, som Jan beskriver det, ’bugter sig som en ål’ i vandet fra Refshaleøen og frem mod Nordhavn.
Klik på linket, og hør Jan fortælle om arbejdet og sammenholdet med kollegerne:
Anlægsaktiviteter i februar
På kortet nedenfor er der en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i februar. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er.
A: Stendæmning mod Øresund
Fra nu og frem til og med marts lægges de sidste sten til den del af Lynetteholms stendæmning, der omkranser Fase 1. Nedenfor kan du se seneste anlægs-dronevideo fra slut januar, som viser arbejdet med stendæmning, adgangsvej og jordmodtageanlæg.
Den stendæmning i Fase 1, som anlægges ind mod Refshaleøen, er ca. to meter over daglig vande på nuværende tidspunkt, og den østlige stendæmning (stormflodssikringen), der bugter sig langs Refshaleøen, er ca. 1 meter over daglig vande.
Udover dronevideoer er det også muligt at følge arbejdet med stormflodssikringen live via Lynetteholms time lapse kamera.
Gåtur søndag den 5. februar
På søndag den 5. februar inviterer vi til en unik gåtur rundt på Fase 1-dæmningen. Arrangementet har oplevet stor interesse, og gåturen er fuldt booket. Vi takker for tilmeldingerne, og glæder os til at se alle.
B. Jordmodtageanlæg og administrationsbygning
Arbejdet med at færdiggøre Lynetteholms jordmodtageanlæg og anlæggets administrationsbygning på Refshaleøen fortsætter i februar. Netop nu er man i gang med at støbe vægge, som administrationsbygningens moduler skal stå på. (Se foto nedenfor). I løbet af februar vil selve arbejdet med at sætte bygningens træmoduler op begynde.
C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn
Arbejdet med dæmningen og klapbroen ud for Margretheholms Havn er tæt på at være afsluttet. I februar blev de sidste betonstøbearbejde på broen gennemført.
Flydebroer
I januar-nyhedsbrevet skrev vi, at arbejdet med at etablere flydebroer på hver side af klapbroen forventeligt gik i gang i uge 3. Men maskinelle udfordringer har udskudt arbejdet.
Det er forhåbningen, at arbejdet udføres i uge 5 og vil vare 1-2 dage. Det er stabile broer bestående af beton. Hver flydebro bliver 30 meter lang. Broernes placering er godkendt af Søfartsstyrelsen. Som det ses på foto nedenfor ligger flydebroerne og venter på endelig montering.
Udover flydebroer opsættes også permanente farvandsafmærkninger i forbindelse med broen.
D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen
I Prøvestenskanalen er entreprenør Munck Havne & Anlæg også næsten færdig med byggeriet af gennemsejlingskanalen og vejdæmningen, der bliver en del af Lynetteholms jordtransportvej.
Noget af det sidste arbejde består i at lægge det såkaldte slidlag på vejen over dæmningen, det vil ske, så snart vejret er blevet lidt lunere.
Efter ønske fra Københavns Motorbådsklub er der sat vandstandsbrædder op ved gennemsejlingskanalen. Derudover vil der blive opsat permanente farvandsafmærkninger, herunder belysning på hver side af kanalen.
E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok
På den 100 meter lange kaj ved Refshaleøen, der blandt andet skal benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn, er man fortsat i gang med det sidste støbearbejde. Dette arbejde vil blive færdiggjort i februar, såfremt vejret tillader det.
På billedet kan man se de dele af sydlig kaj, der fortsat mangler at blive støbt.
F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok
Ud for Refshaleøens tørdok er en del af Lynetteholms jordtransportvej blevet etableret. Vejen er nu stort set færdiganlagt. I februar etableres en bom, der hvor Refshalevej møder den nye adgangsvej (se blåt kryds på foto). Fremover vil jordmodtageanlæggets medarbejdere kunne køre igennem bommen via Refshalevej til jordmodtageanlægget. Lastbiler med jord til Lynetteholm skal køre ind via Prøvestensbroen og må ikke benytte vejen ind til anlægget via Refshalevej.
G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen
Vejstykket på Prøvestenen er stort set færdig, men mangler fortsat slidlag og afstribning.
Vejstykket mellem Kraftværksvej og Vindmøllevej mangler også fortsat at få udlagt en del af asfalten, men belysning er nu opsat.
Tidligere anlægsnyhedsbreve
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
- I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
- De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.