For at fremtidssikre gennemsejlingen i Kronløbet i forbindelse med opførelsen af Lynetteholm, er arbejdet med at rykke molefyret ved Levantkaj nu sat i gang. Samtidig fortsætter afgravningen af blødt havbundsmateriale i det område, hvor den østlige perimeter skal opføres, og graveskibet Mjølner R forventes at få selskab af endnu et graveskib Gungner R i løbet af de kommende måneder.
Nyhedsbrev nr. 1, januar 2024
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. Her får du sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
’Holdet bag Lynetteholm’ – Arbejdet med fase 2 er godt i gang
Graveskibet Mjølner R har siden slutningen af november været i gang med at afgrave blødbundsmateriale langs det tracé, hvor den østlige del af perimeteren skal opføres. Inden længe fortsætter afgravningen langs den vestlige perimeter, ligesom et nyt graveskib Gungner R forventes at støde til i løbet af de kommende måneder.
Natascha Nyhuus er projektleder i By & Havns anlægsafdeling, og er en del af byggeledelsen for den vestlige perimeter – også kaldet entreprise 4. Hør mere om Nataschas tanker om projektet i denne måneds udgave af ”Holdet bag Lynetteholm” i videoen nedenfor:
Anlægsaktiviteter i januar
På nedenstående kort er Lynetteholm opdelt i fase 1 og fase 2. Under kortet kan du læse mere om, hvilke anlægsaktiviteter, herunder jordopfyld, der planlægges gennemført i januar.
FASE 1: JORDOPFYLDNING
Sejlads af jord fra Nordhavn
Sejladsen af mellemoplagret jord fra Nordhavn sluttede midt i november, og vil først blive genoptaget, når Lynetteholms fase 2 er anlagt og klar til at modtage jord i 2026.
Jord fragtet med lastbil
Lynetteholms jordmodtageanlæg, der åbnede i sommeren 2023, er fortsat i fuld gang med at modtage den overskudsjord, der transporteres på lastbiler fra byggepladser i København og omegn.
På vej ud til Lynetteholm benytter lastbilerne klapbroen ud for Margretheholms Havn. Du kan læse mere om klapbroen via Den Danske Havnelods. Som sejler skal du være opmærksom på broens lyssignaler, der har til formål at regulere skibstrafikken og sikre en sikker gennemsejling for alle, når broen er åben.
Nyt vejnavn
De lastbiler, der fragter jord til Lynetteholms jordmodtageanlæg, kører ad den nyanlagte adgangsvej, der indtil nu har haft navnet ”Unavngiven Vej”. Efter forslag fra Københavns Kommunes Vejnavnenævn, har Teknik- og Miljøudvalget den 18. december 2023 besluttet, at vejen fremover skal have navnet ”Jordtransportvej”.
Administrationsbygningen, der blandt andet huser jordmodtageanlæggets ansatte, er dermed beliggende på adressen Jordtransportvej 100.
FASE 2: ANLÆGSARBEJDET
Nyt arbejdsområde ved Levantkaj
For at fremtidssikre gennemsejlingen i Kronløbet i forbindelse med opførelsen af Lynetteholm, er der blevet oprettet et nyt arbejdsområde ved Levantkaj, hvor kajen skal tilpasses og molefyret omplaceret ved den fremtidige kajkant.
I forbindelse med arbejdets begyndelse, er der oprettet et arbejdsområde til søs, der er afmærket med gule bøjer. Bøjerne fjernes igen, så snart arbejdet med at tilrette kajen er afsluttet.
Afgravning af blød bund fortsætter
Arbejdet med at afgrave blødt havbundsmateriale har været i gang siden slutningen af november 2023 og forventes at fortsætte frem til den 31. marts, hvor gravesæsonen slutter. I første omgang graves der af i det område, hvor den østlige perimeter skal opføres, men i løbet af den kommende tid vil endnu et graveskib støde til, og så fortsætter arbejdet langs den vestlige perimeter, ligesom arbejdet med at uddybe sejlrenden ”Svælget” også skal færdiggøres.
I forbindelse med afgravningen bliver der holdt nøje øje med vandkvaliteten, så man sikrer sig, at arbejdet foregår inden for de krav, myndighederne har fastsat.
I januar planlægges der prøvegravninger ved den vestlige perimeter, og i den forbindelse etableres der et såkaldt boblegardin mellem Refshaleøen og den sydlige bølgebryder ved Trekroner Fortet (på tværs af det tidligere Lynetteløbet). Boblegardinet skal sikre, at sedimentfaner fra prøveafgravningerne ikke spreder sig ind i Inderhavnen. Boblegardinet i vandet fungerer ved, at en perforeret slange lægges på havbunden og ved hjælp af trykluft, sender bobler op igennem vandet, der fungerer som en barriere for sedimentfanerne.
I forbindelse med arbejdet ved den vestlige perimeter ser By & Havn også på muligheden for at udlægge en flydespærre mellem Refshaleøen og sydlig bølgebryder. Nedenstående placering af flydespærre på kort er kun vejledende. Vi vil melde mere information ud om flydespærren, når den udlægges.
Ved opførelsen af fase 1 foregik der kun sedimentspild i begrænset omfang, og forventningen er, at det vil fortsætte i fase 2. Du kan se afrapporteringen om sedimentspild under afgravningen til fase 1 her.
Gravearbejdet foregår både om dagen og om natten, men skal naturligvis overholde Københavns Kommunes grænseværdier for støj fra bygge- og anlægsarbejde.
I forbindelse med gravearbejdet kan der forekomme lys fra såvel graveskibe som indbringelseskajer. Belysningen er nødvendig for at sikre, at arbejdet kan udføres på sikker og forsvarlig vis – også efter mørkets frembrud.
Nye arbejdsområder til søs
Parallelt med opstarten af anlægsarbejdet er nye sikkerhedstiltag blevet opsat i Kronløbet i samarbejde med Søfartsstyrelsen, og Lynetteløbet er lukket for gennemsejling. Siden midten af oktober har en afviserbåd desuden hjulpet de sejlende, der skulle passere Kronløbet. Afviserbådens sejlads er nu indstillet, og i samarbejde med Søfartsstyrelsen vil det blive vurderet, om afviserbåden skal genindsættes i begyndelsen af 2024- sejlsæsonen.
By & Havns maritime afdeling har udlagt nye bøjer og opsat informationsskilte og lyssignal i Kronløbet i forbindelse med den planlagte lukning af sejlrenden Lynetteløbet, som indgår i projektets nye arbejdsområder.
Lukningen af Lynetteløbet betyder, at al erhvervs- og fritidssejlads nu deles om Kronløbet ved ind- og udsejling af Københavns Havn.
Læs mere om de nye sikkerhedstiltag her og hold løbende øje med Lynetteholms hjemmeside, hvor du finder mere information og oversigtskort over arbejdsområder og sikkerhedstiltag.
Husk også altid at tjekke Søfartsstyrelses officielle hjemmeside Efterretninger for Søfarende hvor seneste opdateringer omkring arbejdsområderne til søs vil fremgå.
Rettelse:
Den 10. januar 2023 er nyhedsbrevet blevet opdateret med følgende tekst:
"I forbindelse med arbejdet ved den vestlige perimeter ser By & Havn også på muligheden for at udlægge en flydespærre mellem Refshaleøen og sydlig bølgebryder. Nedenstående placering af flydespærre på kort er kun vejledende. Vi vil melde mere information ud om flydespærren, når den udlægges."
Kontakt
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Tidligere anlægsnyhedsbreve
2023
2022
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jordopfyld mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan komme af med jorden klimavenligt – det vil sige med kort transportafstand fra byggeplads til jordopfyld.
- I juni 2023 åbnede Lynetteholm for modtagelse af overskudsjord til Lynetteholms fase 1.
- I november 2023 vil arbejdet med at anlægge Lynetteholms fase 2-perimeter at gå i gang. Når fase 2-perimeteren er anlagt, kan Lynetteholm begynde at modtage jord til fase 2.
Læs mere om Lynetteholm på https://byoghavn.dk/lynetteholm/