Solceller og jule-skurvognsmøde: Lynetteholms anlægsaktiviteter i december

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 02. december 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

2. december 2022

Solceller og jule-skurvognsmøde: Lynetteholms anlægsaktiviteter i december

Så har vi taget hul på julemåneden og dette års sidste anlægsnyhedsbrev for Lynetteholm. Arbejdet med både adgangsvej og stormflodssikring har været i fuld sving hele 2022 og holder alle tidsplaner. Frem mod nytår ventes stormflodssikringens stendæmning at komme oven vande i hele Fase 1-området – fra Refshaleøen i syd til Refshaleøen i nord.

Nyhedsbrev nr. 12, december 2022

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for december, som bliver dette års sidste nyhedsbrev. Vi har oplevet en stor interesse for at læse anlægsnyhedsbrevene, og derfor vil vi også i 2023 sende en status ud hver måned med seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Kom til åbent skurvognsmøde den 5. december

I november inviterede By & Havn til Lynetteholms første åbne skurvognsmøde. Tak til alle, der mødte op med gode spørgsmål. Vi gentager konceptet mandag den 5. december kl. 16 – 17.30, og håber på, at mange naboer og sejlere igen vil kigge forbi. Ligesom sidst sidder Lynetteholms entreprenører og byggeleder klar til at svare på spørgsmål og fortælle om anlægsprojektet. Mødet foregår på Vindmøllevej 43 (Aarsleffs skurby ved port 1 på nordsiden af Vindmøllevej). Vi byder på kaffe og kage til dem, der kommer forbi. Læs mere her.

I løbet af 2022 har By & Havn også inviteret på flere sejlture, hvor københavnerne og andre interesserede har haft mulighed for at se anlægsarbejdet fra vandsiden sammen med projektets entreprenører, og de arkitekter, der står bag designet af Lynetteholms kystlandskab og stormflodssikring. Du kan se eller gense billeder fra den første sejltur her.

sejltur

Se Lynetteholm fra oven

Lynetteholms anlægsarbejde blev skudt i gang i januar 2022. Siden da er meget kommet til. I filmen nedenfor får du hele anlægsprojektet præsenteret fra oven: Dronevideoen er optaget ultimo oktober 2022 og viser både arbejdet med adgangsvejen, klapbro, gennemsejlingskanal og stendæmninger:

Alle anlægsaktiviteter i december

På kortet nedenfor er der en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i december. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter, der også vises i dronevideoen, er.  

A: Stendæmning mod Øresund

Arbejdet med at bygge Lynetteholms stendæmning og stormflodssikring mod Øresund begynder nu for alvor at tage form. Frem mod nytår ventes hele stendæmningen at være synlig oven vande – så man rent faktisk ville kunne gå tørskoet fra Refshaleøen i syd til Refshaleøen i nord – en gåtur på knap to kilometer.  

På fotoet nedenfor ses omridset af det, der bliver hele Lynetteholms Fase 1-område, og hvor der om kort tid dukker sten op hele vejen rundt.

Fra nytår og frem til marts 2023 færdigbygges stendæmningen. Den bliver 2,5 meter over daglig vande for i fremtiden at kunne bidrage til den samlede stormflodssikring af København.   

B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen

I december fortsætter arbejdet med Lynetteholms jordmodtageanlæg. Anlægget skal håndtere og veje den jord, som Lynetteholm skal genbruge og fyldes op med fra foråret 2023. I november anlagde entreprenør Munck Havne & Anlæg en bakke, som skal danne fundamentet for anlæggets administrationsbygning. Bakken til administrationsbygningen er nu stort set færdiganlagt. I december skal der funderes betonpæle i bakken, som administrationsbygningen skal bygges oven på.

Arbejdet er i kategorien særligt støjende arbejde og entreprenør Jytas med Per Aarsleff A/S som underentreprenør planlægger at udføre arbejdet i perioden fra tirsdag den 13. december til fredag den 23. i tidsrummet kl. 8 – 17 på hverdage.  

Administrationsbygningen placeres højt, så jordmodtageanlæggets medarbejdere får en god udsigt over jordopfyldet og ankomsten af lastbiler til anlægget. Administrationsbygningen bygges med gode faciliteter for lastbilchaufførerne, hvor de kan komme ind og få kaffe og frokost, benytte pc, badefaciliteter m.v.

Bygningen vil også få monteret solceller på taget, som en del af arbejdet med at sikre bæredygtige løsninger for Lynetteholm.

Bakke adminitrationsbygning

På ovenstående billede ses den færdigbyggede bakke. Nedenfor ses hjulvask-anlægget til lastbilerne, der også næsten er færdigetableret ved jordmodtageanlægget og blot skal justeres til i løbet af december. Hjulvaskanlægget er monteret med et stort kar, så vandet, der bruges til hjulvask, kan genbruges flere gange.   

Hjulvask jordmodtageanlæg

C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn

I november blev klapbroens broklap monteret ud for ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn. Monteringen forløb godt, og du kan se eller gense, hvordan arbejdet foregik her.

I forbindelse med monteringen stillede By & Havn erstatningsbådpladser til rådighed udenfor Margretheholms Havn for de sejlere, der havde behov for at sejle i perioden, hvor monteringen fandt sted (fra den 8. november til den 18. november).

I løbet af december skal blandt andet klapbroens teknik-del færdiggøres. Klapbroen bliver en bemandet bro, som bliver taget i brug af By & Havn i foråret 2023, når Lynetteholm efter planen begynder at skulle modtage og genbruge jord fra Københavns byggepladser.

Indtil foråret vil broen stå åben, dog med enkelte kortvarige lukninger undervejs. Hvis sejlere skal igennem, åbnes broen.

I januar 2023 begynder arbejdet med at etablere flydebroer på begge sider af klapbroen. Arbejdet forventes igangsat omkring 11. januar 2023. Vi vil melde mere ud om arbejdet i næste nyhedsbrev, der udkommer primo januar.

Klapbro

D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen

I Prøvestenskanalen er entreprenør Munck Havne & Anlæg også næsten færdig med byggeriet af   gennemsejlingskanalen og vejdæmningen i Prøvestenskanalen.  

Det fenderværk, som har til formål at lede sejlerne sikkert gennem gennemsejlingskanalen, er blevet sat op og besigtiget af Københavns Motorbådsklub. Fenderværket vil være med til at sikre sejladssikkerheden igennem kanalen.

default

I midten af billedet ses gennemsejlingskanalen. Når Lynetteholms jordtransportvej åbner i foråret 2023, vil kanalen have to funktioner: 1) fungere som en bro for de lastbiler, der skal køre jord ud til Lynetteholm og 2) fungere som en gennemsejlingskanal for motorbåde fra Københavns Motorbådsklub og andre mindre fartøjer, som får fri gennemsejling under jordtransportvejen døgnet rundt.

E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok

Den 100 meter lange kaj ved Refshaleøen er også godt på vej. Kajen skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg.

Her ses arbejdet med at færdiggøre kajens betonlægning:

Sydlig kaj

F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej. I november er vejen blevet asfalteret. I december opsættes lysmaster m.v.

G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Arbejdet med at færdiggøre jordtransportvejens vejstykker på land er også langt.

Vejstykket på Prøvestenen er stort set færdig og mangler kun afstribning.

Vejstykket mellem Kraftværksvej og Vindmøllevej mangler fortsat at få udlagt en del af asfalten, herunder opsætning af belysning m.v.

På billedet nedenfor ses den del af vejstykket på Prøvestenen, der nu er tæt på at være færdig.

default

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

Lynetteholms to hovedentreprenører Per Aarsleff A/S og Munck Havne & Anlæg A/S planlægger begge at holde juleferie og er tilbage mandag den 2. januar 2023.

Glædelig jul og godt nytår og på gensyn i 2023.

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

 

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.