Nye arbejdsområder på vej: Lynetteholms anlægsaktiviteter april 2022

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 04. april 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

4. april 2022

Nye arbejdsområder på vej: Lynetteholms anlægsaktiviteter april 2022

Lynetteholms anlægsarbejde holder tidsplanen, og i april går arbejdet med en ny anløbskaj og en ny vejdæmning nær den gamle B&W tørdok på Refshaleøen i gang. Kajen skal blandt andet benyttes af de pramme, der fremover skal sejle overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholm.

Nyhedsbrev nr. 4, april 2022

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for april. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Siden januar har Lynetteholms entreprenører etableret arbejdsområder på både land og i vand. I april kommer der flere nye arbejdsområder til. Det gælder blandt andet i vandet ved Refshaleøens B&W tørdok, hvor spunsarbejdet til en ny kaj og en ny dæmning til Lynetteholms jordtransportvej igangsættes. På Prøvestenen og Kraftværkshalvøen er der også kommet nye arbejdsområder i forbindelse etablering af jordtransportvejen.

Oversigt: Anlægsaktiviteter april 2022

Under nedenstående anlægskort kan du læse mere om de enkelte anlægsaktiviteter i april.

A: Stendæmning mod Øresund

I marts afsluttede entreprenør Per Aarsleff arbejdet med at grave blødt havbundsmateriale væk under Lynetteholms kommende østlige stendæmninger mod Øresund. (Se punkt A på ovenstående anlægskort). Det opgravede materiale er blevet sejlet til et vandområde nær Køge Bugt, hvor det er blevet ’klappet’ på havbunden. Klapningen er nu sat på pause i tråd med Lynetteholms miljøkriterier og kan genoptages igen til oktober. Klapperioden fra primo januar til ultimo marts er løbende blevet overvåget, og overvågningen viser, at alle miljøhensyn er overholdt.

Du kan læse mere om det på Lynetteholms miljøovervågningsside  

I april tager arbejdet med at opbygge stendæmningerne for alvor fart. Vær derfor opmærksom på ikke at sejle ind over arbejdsområdet, hvor stendæmningerne etableres. By & Havn vil frem mod den kommende sejlsæson sende mere information ud om sikker sejlads i Københavns Havn under anlæg af Lynetteholm.

På nedenstående kort ses det arbejdsområde, hvor stendæmningerne etableres. Området er markeret med gule bøjer, og der må af sikkerhedsmæssige hensyn ikke sejles ind i området.

B: Sejlrende syd for Prøvestenen

Tilbage i december 2021 begyndte arbejdet med at uddybe sejlrenden ’Svælget’/’Hollænderdybet’ syd for Prøvestenen (Se punkt B på ovenstående anlægskort). Dette arbejde blev afsluttet i marts. Det betyder, at dybtstikkende containerskibe, der i forbindelse med anlæg af Lynetteholm, skal begynde at sejle øst om Middelgrunden, kan benytte sejlrenden her fra april. Det opgravede havbundsmateriale i forbindelse med uddybningen er blevet ’klappet’ på havbunden øst for Køge Bugt. Du kan læse mere om det i nyheden: Lynetteholms første klapmateriale har spredt sig ganske lidt

C: Jordmodtageanlæg Refshaleøen

Lynetteholms ’fastland’ skal anlægges ved at modtage og genbruge lokal jord fra København og omegns byggeprojekter. I fremtiden vil jorden blive kørt til Lynetteholms jordmodtageanlæg og derefter indgå i opfyldet af Lynetteholm. Det første indledende arbejde til byggeriet af jordmodtageanlægget har været i gang siden januar. I april graves der blandt andet dræn i området.

D: Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn

Midt marts begyndte arbejdet med at ramme pæle og spuns til den kommende klapbro ud for Margretheholms Havn. Arbejdet medførte spærring af havnens ind- og udsejling. Spærringen ophæves den 1. april, hvor der igen vil blive fri passage for havnens både, men vær opmærksom på, at der fortsat er arbejde i gang, herunder særligt støjende arbejde til cirka begyndelsen af maj. Første stykke af dæmningen fra Vindmøllevej og ud i vandet er under etablering. I april fortsætter opbygningen af dæmningen fra Refshalevej og ud i vandet. De to dæmningsstykker skal til sidst mødes på midten af indsejlingen til Margretheholms Havn, hvor der etableres en oplukkelig klapbro. Broen vil give mulighed for ind- og udsejling af Margretheholms Havn i alle weekender og helligdage og på udvalgte tidspunkter i hverdagen.

Støbning af første pæl klapbro

På billedet ses arbejdet med de allerførste borede pæle til den kommende klapbro ud fra Margretheholms Havn. På billedes ses også opbygningen af det første dæmningsstykke fra Vindmøllevej og ud i vandet.

E: Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen

I Prøvestenskanalen er entreprenør Munck Havne & Anlæg også i gang med at opbygge en dæmning til Lynetteholms kommende jordtransportvej. Siden midt marts har Munck Havne & Anlæg benyttet et midlertidigt brodæk på tværs af dæmningen. Brodækket ventes flyttet senest primo april. Hvis du støder på brodækket, og ønsker gennemsejling ved dæmningen, så kan du kontakte Munck Havne & Anlæg på tlf. 40 45 95 35, der vil kunne flytte brodækket indenfor cirka 15 minutter. Du kan læse mere om forårets sejladsforhold i Prøvestenskanalen i Information om ændret sejladsforhold i Prøvestenskanalen udsendt den 18. marts 2022.

F: Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok

I april begynder arbejdet med at spunse til en ny kaj ved den gamle B&W tørdok på Refshaleøen. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms modtageanlæg på Refshaleøen. Nordhavns jorddeponi er fyldt op, og de store mængder jord, som p.t. køres til Nordhavn, skal senere 'prammes' til Lynetteholm. Lynetteholms Fase 1-område er færdigetableret primo 2023, og herefter kan jorden fra Nordhavn sejles til Lynetteholm via den nye kaj, som flugter med den sydligste del af Lynetteholms stendæmning. Det særligt støjende spuns-arbejde i april vil finde sted i hverdage mellem kl. 8-17. Nærmere tidspunkt for arbejdet vil snarest muligt blive meldt ud på By & Havns hjemmeside under tidsplaner for anlægsarbejdet.  

G: Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens B&W tørdok skal der etableres en såkaldt fangedæmning langs den eksisterende Refshalevej. Dæmningen bevirker, at Refshalevej og Lynetteholms nye jordtransportvej kan løbe parallelt forbi tørdokken. Arbejdet er varslet til at finde sted i perioden 18. april og ca. 2 måneder frem og vil finde sted på hverdage i tidsrummet kl. 8.00 – 17.00.

Nedenfor ses placeringen af den nye sydlige kaj og den nye jordtransportvej langs tørdokken og frem til Lynetteholms modtageanlæg på Refshaleøen. 

HP-ANL-DWG-110-LH_Cc_tørdok

H: Adgangsvej på Prøvestenen og Vindmøllevej

Lynetteholms nye jordtransportvej bliver cirka 3,6 km og strækker sig fra Prøvestensbroen til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Arbejdet med at anlægge vejstykkerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen er i gang og fortsætter i april.

På billedet ses anlæg af jordtransportvejen på Kraftværkshalvøen mellem Margretheholms Havn og Vindmøllevej. Vejens bredde er i begge sider markeret af træpinde (med gul maling på toppen).   

IMG_5742_adgangsvej

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022
Februar 2022
Marts 2022

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023.
Ikon_Vi genbruger jord_tight