Marts bliver en stor milepæl i byggeriet, hvor vi efter planen færdiggør første fase af Lynetteholm. By & Havns teamleder Noelle Kehli arbejder dagligt med at sikre, at anlægsarbejdet lever op til alle miljøhensyn. Mød Noelle i denne måneds medarbejderportrætserie: ’Holdet bag Lynetteholm’
Nyhedsbrev nr. 3, marts 2023
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. I denne måned kan du igen få sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Holdet bag Lynetteholm
I hele 2023 bringer vi hver måned et portræt af en medarbejder, der er en del af det store hold, der hver dag arbejder med at anlægge Lynetteholm.
Teamleder Noelle Kehli fra By & Havns afdeling for Miljø og Myndighed arbejder hver dag med at sikre, at vi passer på miljøet, mens vi bygger Lynetteholm. Som en del af anlægsprojektet er der blevet udviklet et 30-årigt miljøovervågningsprogram. Overvågningen skal køre, indtil Lynetteholm er helt fyldt op med genbrugsjord fra København og omegns byggeprojekter.
Klik på linket, og hør Noelle fortælle mere om hendes arbejde med hele miljø-aspektet omkring Lynetteholm:
Skurvognsmøde mandag den 6. marts
Husk, at By & Havn inviterer til skurvognsmøde for naboer og sejlere mandag den 6. marts i tidsrummet kl. 16.00 – 17.30. Læs mere her.
Gåtur
I dette nyhedsbrev giver vi også et lille tilbageblik på sidste måned. Søndag den 5. februar begav op med 1000 københavnere sig ud på Lynetteholm for første gang. Tak til alle, der kiggede forbi. Dagen kan ses eller genses i video og billeder her.
Anlægsaktiviteter i marts
På kortet nedenfor er der en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i marts. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er.
A. Stendæmning mod Øresund
I løbet af marts ventes den sidste sten at blive lagt i første fase af Lynetteholms omkreds og stormflodssikring mod Øresund. Det bliver en stor milepæl i anlægsarbejdet. Arbejdet gik i gang i januar 2022 og har fulgt tidsplanen hele vejen. Når stendæmningen er færdig, vil Lynetteholm i løbet af foråret kunne begynde at modtage den første genbrugsjord til området, og dermed begynde den første den af landindvendingen.
Sådan så det ud, da op mod 1000 københavnere den 5. februar gik på første fase af stendæmningen, som efter planen bliver færdigetableret i denne måned.
B. Jordmodtageanlæg og administrationsbygning
Arbejdet med at færdiggøre Lynetteholms jordmodtageanlæg og anlæggets administrationsbygning på Refshaleøen pågår også i marts.
Netop nu og de kommende uger bliver administrationsbygningens træmoduler sat op. Når bygningen står færdig, skal den huse jordmodtageanlæggets medarbejdere, og de medarbejdere, som skal arbejde med anlægget af Lynetteholms Fase 2-stendæmning og stormflodssikring. Bygningen får beplantning langs siderne og bliver en slags ’første port’ til Lynetteholm.
Ovenfor ses en visualisering af den færdige administrationsbygning med beplantning. Det er COWI med tegnestuen Tredje Natur som underrådgiver, der har tegnet administrationsbygningen. Bygningen er etableret på en bakke, som giver en god udsigt udover Lynetteholms jordopfyld. Bygningens tag vil blive beklædt med solceller.
Torsdag den 23. februar blev administrationsbygningens første ni moduler monteret på bakken, som ses på billedet. Herefter vil arbejdet med de tekniske installationer gå i gang. De resterende otte moduler, som bygningen består af, vil efter planen blive monteret fra den 9. marts. Første del af administrationsbygningen vil stå færdig indvendigt, når Lynetteholms jordopfyld åbner i løbet af 2. kvartal.
C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn
Arbejdet med dæmningen og klapbroen ud for Margretheholms Havn ventes også blive færdiggjort i marts.
I seneste nyhedsbrev fortalte vi om etableringen af en flydebro på begge sider af klapbroen – også kaldet anduvingspladser. Begge flydebroer er nu færdigetableret og klar til brug. På billedet nedenfor ses de to flydebroer på hver side af klapbroen.
Klapbro
Klapbroen går i drift, samtidig med at Lynetteholms jordopfyld åbner, og de første jordtransporter skal køre over klapbroen.
Så snart datoen for ibrugtagning af klapbroen ligger helt fast, vil vi melde det ud via Lynetteholms nyhedsbrev. Ved spørgsmål om drift af klapbroen, så kan du skrive til: info@byoghavn.dk
I samarbejde med Margretheholms Havn og Søfartsstyrelsen er By & Havn også i gang med at sikre de nye og permanente sømarkeringer omkring klapbroen. Når de er sat op, vil de midlertidige arbejdsområder til søs blive fjernet.
D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen
I Prøvestenskanalen vil arbejdet med gennemsejlingskanalen også efter planen blive afsluttet i løbet af marts. Der vil begynde at køre jordtransporter over kanalen parallelt med, at de øvrige delstrækninger af den nye jordtransportvej åbner i løbet af foråret.
Ligesom ved klapbroen arbejdes der også på permanente sømarkeringer ved gennemsejlingskanalen, og også her vil de midlertidige arbejdsområder blive fjernet, når de permanente sømarkeringer er på plads.
E. Sydlig kaj
Den 100 meter lange kaj syd for Lynetteholm færdiggøres også i løbet af denne måned. Kajen skal benyttes, når der fremover skal sejles mellemoplagret jord fra Nordhavn til Lynetteholm. Noget af det sidste arbejde bliver støbearbejde og opsætning af redningstiger (se billede) og dæk på ydersiden af kajen, der skal beskytte kajen, når arbejdspramme i fremtiden lægger til.
F. Jordtransportvej ud for Refshaleøens B&W tørdok
Denne del af jordtransportvejen bliver også færdiggjort i marts. Som vi også fortalte i seneste nyhedsbrev etableres der en bom, der hvor Refshalevej møder den nye jordtransportvej (se blåt kryds på foto).
Fremover vil jordmodtageanlæggets medarbejdere skulle køre igennem bommen via Refshalevej for at komme til jordmodtageanlægget.
Lastbiler med jord til Lynetteholm skal køre ind via Prøvestensbroen og må ikke benytte vejen ind til anlægget via Refshalevej.
G. Jordtransportvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen
Vejstrækningerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen vil efter planen også stå færdige her i marts.
Vejstykket på prøvestenen indgår i et nyt udviklingsprojekt, der afprøver restproduktet slaggegrus i ny stor skala. Formålet med projektet er at sænke CO2-aftrykket, samtidig med at man sparer på naturlige ressourcer som grus og sand. Du kan læse mere om projektet her.
Tidligere anlægsnyhedsbreve
2023
2022
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
- I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
- De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.