I oktober færdigstøber Munck Havne & Anlæg en ny gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen ud for Københavns Motorbådsklub. Kanalen bliver bygget for at bevare motorbådsklubbens ind- og udsejling af havnen, og alle mindre fartøjer, herunder kajakroere, vil fremover få glæde af gennemsejlingskanalen.
Nyhedsbrev nr. 10, oktober 2022
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for oktober. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Alle anlægsaktiviteter i oktober
På nedenstående kort finder du en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i oktober. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er på både land og i vand.
A: Stendæmning mod Øresund
Arbejdet med at bygge Lynetteholms stendæmning og stormflodssikring mod Øresund fortsætter i oktober ud for Refshaleøen. Lige nu er næsten en halv kilometer af stendæmningen kommet til syne over havets overflade, og som det ses på nedenstående foto, er det nu muligt for entreprenørens medarbejdere både at gå og køre med arbejdsmaskiner på dæmningen.
Sejl sikkert - nye søkort på vej
De dele af stendæmningen, der endnu ikke er oven vande, er cirka to meter under vandoverfladen. Det er derfor meget vigtigt ikke at sejle ind over arbejdsområdet ud for Refshaleøen, da der er risiko for at støde ind i stendæmningen.
Vi anbefaler alle sejlere i Øresund og Københavns Havn om at orientere sig på denne side, hvor man kan læse mere om sikker sejlads ved Lynetteholms arbejdsområder til søs: https://byoghavn.dk/lynetteholm/sikkerhed-for-sejlere/
B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen
I oktober fortsætter arbejdet med Lynetteholms jordmodtageanlæg. Arbejdet med at lægge asfalt på veje og pladser nær anlægget er nu færdigt. I oktober arbejdes der blandt andet videre med at bygge det anlæg, som skal vaske lastbilernes hjul, efter de har afleveret jord. Lastbiler, som afleverer jord til Lynetteholm, vil få spulet deres hjul og undervogn, så støv og snavs kan minimeres på de omkringliggende veje. Et stort kar skal opsamle og genbruge vandet, så man ikke skal bruge nyt vand, hver gang en lastbil får vasket hjul.
C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn
På dæmningen ud for Margretheholms Havn fortsætter arbejdet med klapbroen i oktober. Broklappen, der skal monteres på broen, og som skal ’klappe op og ned’, er nu ankommet med skib fra Polen til Refshaleøen.
Her ankommer klapbroen, som primo oktober blev lastet fra skib til kaj.
Her er medarbejdere fra Munck Havne & Anlæg ved at gøre overfladen på klapbroens støbearbejde pænt, inden selve broklappen monteres.
Lukning af ind- og udsejlingen
Broklappen skal monteres fra den 8. november 2022. Som vi også skrev i seneste nyhedsbrev, betyder det, at Munck Havne & Anlæg bliver nødt til at spærre for ind- og udsejlingen af Margretheholms Havn fra den 8. november og 14 dage frem. Vi vil også melde lukningen ud i november-nyhedsbrevet, som vil udkomme før spærringen finder sted.
Hvis du har spørgsmål til spærringen allerede nu, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Nabodialogmøde om skum
Den 22. september afholdt By & Havn nabomøde om det skum, som blev dannet i Margretheholms Havn i foråret 2022. På mødet fortalte udviklingsdirektør i By & Havn, Ingvar Sejr Hansen, og civilingeniør fra COWI, Tanja Christensen, om resultaterne af de undersøgelser, som COWI har foretaget af skummet - herunder Københavns Kommunes samlede vurdering af hændelsen.
På mødet blev det fortalt, at der samlet set ikke vurderes at være sket en væsentlig langvarig forurening eller skade på miljøet i Margretheholms Havn som følge af sandskummet.
Københavns Kommune, som er myndighed på vandkvaliteten i Københavns Havn, vil derfor heller ikke forfølge hændelsen yderligere, men sammen med By & Havn sikre, at lignende dannelse af skum ikke gentager sig i Københavns Havn.
Du kan finde det fulde referat fra mødet og alle tilhørende dokumenter her på By & Havns hjemmeside under ’mediearkiv’.
D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen
I Prøvestenskanalen arbejder Munck Havne & Anlæg videre med den gennemsejlingskanal, der fremover vil gøre det muligt for motorbåde, kajakroere og andre mindre fartøjer at sejle under Lynetteholms adgangsvej og ind- og ud af Prøvestenskanalen.
I uge 41 skal der lægges betonelementer henover kanalen – et slags loft – som fremover vil give oplevelsen af at sejle igennem en tunnel. I forbindelse med arbejdet er det nødvendigt at spærre ind- og udsejlingen af Prøvestenskanalen torsdag den 13. oktober.
I uge 43 skal betonelementerne støbes sammen som et sammenhængende brodæk oven på kanalen. Brodækket vil fremover fungere som en bro for de lastbiler, der skal køre jord til Lynetteholm, og samtidig være det ’loft’, som mindre fartøjer i Prøvestenskanalen fremover skal sejle under. Overstøbningen vil betyde én dags spærring for ind- og udsejlingen af Prøvestenskanalen i uge 43. Den præcise dato i uge 43, vil vi også melde ud via Lynetteholms nyhedsbrev, så snart datoen er endelig fastlagt.
På billedet ses gennemsejlingskanalen, som i oktober får lagt et ’beton låg’ på. Kanalen får en gennemsejlingsfrihøjde på 4,5 meter over daglig vande og en gennemsejlingsbredde på seks meter.
E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok
Ud for Refshaleøens tørdok er der ved at blive anlagt en ny kaj. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I oktober fortsætter forskelligt støbearbejde på broen. På billedet ses sydlig kaj, som hænger sammen ned Lynetteholms østlige perimeter og stormflodssikring mod Øresund.
F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok
Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms kommende jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej. I september/primo oktober er der blevet arbejdet med at opfylde vejstykket med sand (se foto nedenfor), herefter skal adgangsvejen belægges med asfalt. I forbindelse med sandopfyldningen har der været lavet afværgeforanstaltninger for at sikre, at der ikke blev dannet skum i det omkringliggende havvand.
G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen
Arbejdet med at færdiggøre Lynetteholms 3,6 km lange jordtransportvej fra Prøvestensbroen ved Østamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen fortsætter i oktober. Vejen anlægges for at føre fremtidig lastbiltrafik så langt væk fra beboelse på Margretheholm som muligt.
På billedet nedenfor ses en del af det vejstykke, som er etableret på Prøvestenen. Dette vejstykke har nu fået asfalt på, og i oktober går man i gang med nogle af de sidste detaljer omkring vejen, som fx belysning og afstribning af vejen.
Tidligere anlægsnyhedsbreve
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
- I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
- De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale fra projektets Fase 2.