I denne måned sættes en milepæl i byggeriet af klapbroen ud for Margretheholms Havn, når Munck Havne & Anlæg start november monterer broens broklap. I november inviteres naboer og sejlere også til det første åbne skurvognsmøde, hvor entreprenører, byggeledere og By & Havn byder på kaffe og en snak om anlægsarbejdet.
Nyhedsbrev nr. 11, november 2022
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for november. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.
Kom til åbent skurvognsmøde
Mandag den 7. november fra 16.00 til 17.30 inviterer By & Havn til det første skurvognsmøde for naboer og sejlere fra Margretheholms Havn. Lynetteholms entreprenører og byggeleder vil sidde klar til at svare på spørgsmål og fortælle om anlægsprojektet. Mødet foregår på Vindmøllevej 43 (Aarsleffs skurby ved port 1 på nordsiden af Vindmøllevej). Vi byder på kaffe og kage til dem, der kommer forbi. Læs mere her.
Alle anlægsaktiviteter i november
På nedenstående kort finder du en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i november. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er på både land og i vand.
A: Stendæmning mod Øresund
Arbejdet med at bygge Lynetteholms stendæmning og stormflodssikring mod Øresund fortsætter i november. Entreprenør Per Aarsleff A/S bygger stendæmningen op af sand og sten, og dæmningen vokser i disse måneder støt frem i vandet ud for Refshaleøen i retning mod Nordhavn.
Ovenstående foto er taget i slutningen af oktober. Lige nu er lidt over en halv kilometer af stendæmningen til syne over vandet. Når dæmningen er færdigbygget, vil den cirka stikke 2,5 meter op over daglig vande.
Sejl sikkert
De dele af stendæmningen, der endnu ikke er oven vande, er cirka to meter under vandoverfladen. Det er derfor forbudt at sejle ind over arbejdsområdet ud for Refshaleøen, da der er risiko for at støde ind i stendæmningen.Vi anbefaler alle sejlere i Øresund og Københavns Havn om at orientere sig på denne side, hvor man kan læse mere om sikker sejlads ved Lynetteholms arbejdsområder til søs: https://byoghavn.dk/lynetteholm/sikkerhed-for-sejlere/
B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen
I november fortsætter arbejdet med Lynetteholms jordmodtageanlæg. Anlægget skal håndtere og veje den jord, som Lynetteholm skal genbruge og fyldes op med. I november anlægger entreprenør Munck Havne & Anlæg en bakke, som skal danne fundamentet for anlæggets administrationsbygning. Bygningen placeres højt, ca. tre meter over terræn, så jordmodtageanlæggets medarbejdere får en god udsigt over jordopfyldet og ankomsten af lastbiler til anlægget. Administrationsbygningen bygges med gode faciliteter for lastbilchaufførerne, hvor de kan komme ind og få kaffe og frokost, benytte pc, badefaciliteter m.v.
Bakken, hvor administrationsbygningen skal ligge, ventes færdig ultimo november. På billedet ses en tromle, der er i gang med det indledende arbejde med at komprimere jorden i bakken.
På nedenstående billede ses jordmodtageanlæggets areal fra oven. I oktober kom der striber på asfalten. Anlæggets administrationsbygning skal ligge på grusarealet i midten, hvor der ses gule maskiner.
C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn
I november monteres klapbroens broklap. Det er en særlig milepæl i projektet, som nu gør broen til en ’rigtig’ klapbro, der kan åbne og lukke. Broen tages dog først endeligt i brug i foråret 2023.
Midlertidig lukning af sejlløbet i november
Entreprenør Munck Havne & Anlæg har oplyst, at de begynder at montere broklappen fra den 8. november 2022. Det betyder, at ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn vil være spærret fra den 8. november og 14 dage frem.
Hvis du har spørgsmål til spærringen, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
Når broklappen i løbet af de 14 dage er færdigmonteret og afprøvet, vil entreprenør Munck Havne & Anlæg åbne broen igen, så der igen er fri passage for ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn.
Fri gennemsejling frem til foråret 2023
Klapbroen vil først blive endelig ibrugtaget omkring april 2023, hvor Lynetteholms Fase 1-område er færdigetableret og klar til at modtage jord. Der vil være fri passage for ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn frem til broen åbner.
Broen bliver en bemandet bro. Når broen bliver taget i brug, vil den være åben alle weekender og helligdage, herunder fra kl. 16.00 – 07.00 på alle hverdage samt kl. 10, 12 og 14.
Klapbroens sydlige vejdæmning (landfast med Kraftværkshalvøen) blev asfalteret i oktober. I november bliver der også lagt asfalt på den nordlige dæmning, der er landfast med Refshaleøen.
Frem mod april 2023 skal broens teknikhus og mandskabskontor blandt andet færdigmonteres. De to containere, der ses på ovenstående billede, udgør henholdsvis klapbroens teknikhus (nederst) og mandskabskontoret med vinduer (øverst). Teknikhuset kommer til at rumme den hydraulikmotor, der skal til, for at broklappen kan hejses op og ned.
D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen
I Prøvestenskanalen er Munck Havne & Anlæg langt med byggeriet af den gennemsejlingskanal, der fremover vil sikre, at motorbåde, kajakroere og andre mindre fartøjer kan sejle under Lynetteholms adgangsvej og ind- og ud af Prøvestenskanalen.
I oktober blev betonelementer lagt henover kanalen – et slags loft – som giver oplevelsen af at sejle igennem en tunnel (se billede nedenfor). Sidste støbearbejde på gennemsejlingskanalen bliver gennemført primo november. Fendere er her for få dage siden blevet sat op indvendigt i gennemsejlingskanalen. De skal fungere som en slags stødpude og sikre, at motorbåde og andre fartøjer ikke støder ind i kanalens hårde spunsvæg.
Som det ses på nedenstående foto er gennemsejlingskanalens sydlige dæmning (landfast med Prøvestenen) asfalteret. I november/start december ventes den nordlige vejdæmning (landfast med Kraftværkshalvøen) at blive asfalteret.
E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok
Ud for Refshaleøens tørdok er entreprenør Per Aarsleff A/S ved at anlægge en 100 meter lang kaj. Den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I november fortsætter forskelligt støbe – og asfaltarbejde på broen. På billedet ses kajen fra oven. Kajen er bygget i sammenhæng med Lynetteholms østlige perimeter og stormflodssikring mod Øresund.
F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok
Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms kommende jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej. I november bliver vejen asfalteret.
G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen
Arbejdet med at færdiggøre Lynetteholms 3,6 km lange jordtransportvej fra Prøvestensbroen ved Østamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen fortsætter i november. Vejstrækningen på Prøvestenen er asfalteret. Arbejdet med vejstykket på Kraftværkshalvøen er nu også igangsat.
På billedet nedenfor ses den del af vejstykket, som er etableret på Prøvestenen.
Tidligere anlægsnyhedsbreve
Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk
FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde
- Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
- Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
- Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
- I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
- De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.