Dykkerudgravninger af skibsvrag: Lynetteholms anlægsaktiviteter i april

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 03. april 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

3. april 2023

Dykkerudgravninger af skibsvrag: Lynetteholms anlægsaktiviteter i april

April står i arkæologiens tegn efter fund af to skibsvrag nær Lynetteholm. I denne udgave af ’Holdet bag Lynetteholm’ fortæller museumsinspektøren fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde om arbejdet med skibsvragene og de marinarkæologiske undersøgelser, som har været i gang omkring Lynetteholm siden 2021.

Nyhedsbrev nr. 4, april 2023

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev. I denne måned kan du igen få sidste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø, kystlandskab og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Holdet bag Lynetteholm

I hele 2023 bringer vi hver måned et portræt af en medarbejder, der er en del af det store hold, som hver dag arbejder med Lynetteholm. Andreas G. Binder fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde er projektleder på Lynetteholms marinarkæologiske undersøgelser og har en stor viden indenfor sit felt.

Siden 2021 har Vikingeskibsmuseet i Roskilde foretaget marinarkæologiske undersøgelser på havbunden omkring Lynetteholm for at sikre historiske fund, inden Lynetteholms anlægsarbejde gik i gang. Der er i den forbindelse udtaget mere end 2000 stikprøver i havbunden i perioden fra september 2021 og frem til november 2022.

Vikingeskibsmuseet har foruden to skibsvrag i en sejlrende nær Lynetteholm fundet flere spor, der kan tyde på, at mennesker har boet eller passeret forbi området tilbage i stenalderen. Det skyldes, at det vandområde, hvor Lynetteholm i dag anlægges, for mange år tilbage var en del af et landfast område. I løbet af flere tusinder år er området dog blevet oversvømmet og omdannet til det Øresund, vi kender i dag.

Hør museumsinspektør Andreas G. Binder fra Vikingeskibsmuseet fortælle mere om sit arbejde her:

Første skibsvrag på vej op af vandet

I marts måned gik Vikingeskibsmuseet i gang med at hæve det første af to skibsvrag, der er fundet i sejlrenden ’Svælget’ nær Lynetteholm, og som har betegnelsen ’beskyttet efter museumsloven’. Det ene skib er vurderet til at være fra start 1800-tallet, og det andet vurderes at være fra 1300-tallet.  

De første dele af skibsvraget fra 1800-tallet blev mandag den 20. marts fragtet til dokumentation på Vikingeskibsmuseet. Efterfølgende vil museets medarbejdere påbegynde hævningen af det andet skibsvrag, der er dateret helt tilbage til 1300-tallet.

Man kan løbende følge marinarkæologernes arbejde her.

Andreas G. Binder fra Vikingeskibsmuseet fortæller her om fundet af de to skibsvrag:

Anlægsaktiviteter i april

I løbet af april vil der blive foretaget de sidste udbedringsarbejder på Lynetteholms jordtransportvej og stendæmninger inden første fase af Lynetteholm står helt færdig.

Se den flotte dronevideo af det næsten færdige anlægsarbejde. Videoen er optaget slut marts:

På kortet nedenfor er der en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i april. Under kortet kan du læse mere om de enkelte byggeprojekter.

A. Stendæmning mod Øresund

De sidste arbejder er i gang på Lynetteholms stendæmninger. På billedet ses entreprenørens gravemaskine, som er i færd med at lægge de sidste sten ind mod Refshaleøen - på den såkaldte interne dæmning, der adskiller Lynetteholms Fase 1 og Fase 2.

Perimeterarbejde

B. Jordmodtageanlæg og administrationsbygning

De sidste udbedringsarbejder på Lynetteholms jordmodtageanlæg foretages også her i april. På billedet ses de tre jordvægte, som lastbiler fremover skal køre op på, når de skal have vejet den jord, som de ankommer til Lynetteholm med.

Vægte

Administrationsbygning

I april arbejdes der også på højtryk med jordmodtageanlæggets administrationsbygning, som fremover skal huse anlæggets medarbejdere m.fl. De første ni moduler ventes snart færdigbygget både indvendigt og udvendigt. De resterende otte moduler færdigbygges hurtigst muligt herefter. På billedet ses bygningens i alt 17 træmoduler, som får direkte udsigt udover Øresund. Alle moduler blev løftet på plads i marts.

Administrationsbygning

C. Dæmning/klapbro ved Margretheholms Havn

Arbejdet med dæmningen og klapbroen ud for Margretheholms Havn er også i gang med de sidste udbedringer.

klapbro

Klapbroen går i drift, samtidig med at Lynetteholms jordopfyld åbner, og de første jordtransporter skal køre over klapbroen.

Så snart datoen for ibrugtagning af klapbroen ligger helt fast, vil vi melde det ud via Lynetteholms nyhedsbrev. Hvis du har spørgsmål om drift af klapbroen og åbning af jordtransportvejen, så kan du skrive til: info@byoghavn.dk

I samarbejde med Margretheholms Havn og Søfartsstyrelsen er By & Havn i gang med at opsætte nye, permanente sømarkeringer (bøjer) omkring klapbroen. Sømarkeringernes placering er p.t. sendt til godkendelse hos Søfartsstyrelsen.

D. Dæmning/gennemsejlingskanal i Prøvestenskanalen

I Prøvestenskanalen er man også i gang med de sidste arbejder. Der vil begynde at køre jordtransporter over gennemsejlingskanalen parallelt med, at Lynetteholms jordtransportvej åbner for lastbiler.

Endelig dato for åbning af jordtransportvejen vil blive meldt ud via Lynetteholms nyhedsbrev. Har du spørgsmål til åbning af jordtransportvejen, kan du skrive til: info@byoghavn.dk

Ligesom ved klapbroen ud for Margretheholms Havn arbejder By & Havn også på nye, permanente sømarkeringer (bøjer) ved gennemsejlingskanalen. Forslag til placering af de nye markeringer er p.t. sendt til godkendelse hos Søfartsstyrelsen.

Gennemsejlingskanal

E. Sydlig kaj
Den 100 meter lange kaj syd for Lynetteholm gennemgår også sidste arbejder og udbedringer i løbet af april. Kajen går i drift, når der fremover skal sejles mellemoplagret jord fra Nordhavn til Lynetteholm. Sydlig kaj set fra oven. Billedet er taget fra syd mod nord:

sydlig kaj

F. Jordtransportvej ud for Refshaleøens B&W tørdok

Her på denne strækning ud for Refshaleøen foregår også de allersidste udbedringsarbejder .

G. Jordtransportvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Vejstrækningerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen er også meget tæt på at være færdige.

Vejstykket på prøvestenen indgår i et nyt udviklingsprojekt, der afprøver restproduktet slaggegrus i ny stor skala. Formålet med projektet er at sænke CO2-aftrykket, samtidig med at man sparer på naturlige ressourcer som grus og sand. Du kan læse mere om projektet her.

Lynetteholms jordtransportvej, som i løbet af det seneste år er blevet anlagt på Prøvestenen og snart står helt færdig:

jordtransportvej

 

Tidligere anlægsnyhedsbreve

 

2023

Januar 2023

Februar 2023

Marts 2023

 

2022

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

 

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra København og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere og genbruge jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage og genbruge jord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale (gytje) fra projektets Fase 2.
payoff