Dæmningerne tager form: Lynetteholms anlægsaktiviteter i september

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 02. september 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

2. september 2022

Dæmningerne tager form: Lynetteholms anlægsaktiviteter i september

I september fortsætter arbejdet med at opbygge Lynetteholms stendæmning og stormflodssikring ud for Refshaleøen, mens adgangsvejens to dæmninger nu også begynder at tage form med en gennemsejlingskanal for motorbåde i Prøvestenskanalen og en klapbro for sejlbådene i Margretheholms Havn.

Nyhedsbrev nr. 9, september 2022
Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for september. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Alle anlægsaktiviteter i september
På nedenstående kort finder du en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i september. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er på både land og i vand.

A: Stendæmning mod Øresund

I begyndelsen af august kom Lynetteholms allerførste del af stendæmning mod Øresund til syne over vandoverfladen, og i september fortsætter arbejdet med at opbygge dæmningen i retning mod Nordhavn.

Når den første del af stendæmningen er færdigbygget, vil den strække sig fra den sydligste til den nordligste del af Refshaleøen (ca. en kilometer). Dæmningsstykket skal i løbet af næste år bygges sammen med Lynetteholms Fase 2-stendæmning, der kommer til at strække sig frem til Kronløbet i Nordhavn.

Den samlede dæmning mod Øresund og Lynetteholms fremtidige kystlandskab blive en del af den ydre stormflodssikring af København, der skal være med til at dæmme op for, at vandet i Københavns inderhavn ikke går over sine bredder under stormflod fra nord.   

Stendæmningen vokser dag for dag. Billedet er taget i slutningen af august ud fra den sydligste del af Refshaleøen.  

Sejl Sikkert ved Lynetteholm!
Vi oplever desværre fortsat, at fritidssejlere sejler ind over arbejdsområdet, hvor stendæmningen langs Refshaleøen er under opbygning. Det er forbundet med stor fare, da der er risiko for at støde ind i stendæmningen. Størstedelen af dæmningen ligger fortsat under havets overflade og er ikke synlig fra en båd. Vi anbefaler derfor alle sejlere i Øresund og Københavns Havn om at orientere sig på denne side, hvor man kan læse mere om sikker sejlads ved Lynetteholms arbejdsområder til søs:  https://byoghavn.dk/lynetteholm/sikkerhed-for-sejlere/  

B. Jordmodtageanlæg Refshaleøen – parkeringsarealer og veje

I september fortsætter arbejdet også på byggepladsen for Lynetteholms jordmodtageanlæg. Den vægt, som fra 2023 skal veje den jord, som lastbiler til Lynetteholm ankommer med, er fortsat under anlæg her i september. Ligeledes fortsætter sidste måneds arbejde med at lægge asfalt på jordmodtageanlæggets parkeringsarealer, veje m.v.

Vejerbro_Jordmodtageanlg_1920x

På billedet ses arbejdet med at støbe den vægt, som lastbiler til Lynetteholm fremover skal køre op på for at få vejet den jord, de ankommer med.

C. Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn

På dæmningen ud for Margretheholms Havn fortsætter arbejdet med klapbroen i september. Her færdiggør entreprenør Munck Havne & Anlæg blandt andet arbejdet med at støbe kantbjælker, det vil sige støbning af beton oven på den eksisterende spuns, så selve broens klapfunktion kan etableres.

default

Lukning for ind- og udsejling i november
Til november skal den del af broen, der skal klappe op og ned, monteres (brofaget). Monteringen af brofaget kræver, at ind- og udsejlingen gennem dæmning spærres. Entreprenør Munck Havne & Anlæg har oplyst, at de planlægger at spærrer for ind- og udsejlingen fra:
Den 8. november 2022 og 14 dage frem.

By & Havn har sammen med entreprenør Munck Havne & Anlæg informeret om lukningen på seneste følgegruppemøde for Lynetteholm den 29. august, herunder havnens bestyrelse, og vi vil genudsende informationen frem mod lukningen til november.

Nabodialogmøde om skum
Københavns Kommune har bedt By & Havn undersøge, om det skum, der blev dannet i foråret 2022, kan have medført en forurening af vandet og havnebunden i Margretheholms Havn. Undersøgelsen ventes at være klar inden for kort tid. By & Havn vil på den baggrund invitere til nabodialog snarest muligt.

Du kan læse mere om undersøgelse og prøvesvar af skum her på By & Havns hjemmeside

D. Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen – midlertidig lukning for gennemsejling

På dæmningen i Prøvestenskanalen arbejdes der i september videre med den gennemsejlingskanal, der fremover vil gøre det muligt for motorbåde at sejle under Lynetteholms adgangsvej og ind- og ud af Prøvestenskanalen. 

Midlertidig lukning for gennemsejling ultimo september/primo oktober
I seneste nyhedsbrev fortalte vi, at entreprenør Munck Havne & Anlæg planlægger at lægge ’låg’ på gennemsejlingskanalen ultimo september. Denne tidsplan ser fortsat ud til at holde, dog er det muligt, at arbejdet rykkes frem til primo oktober. Arbejdet medfører, at ind- og udsejlingen af Prøvestenskanalen vil blive spærret en kortvarig periode, forventeligt et par dage. Når de præcise datoer kendes, vil vi melde dem ud via Lynetteholms nyhedsbrev.  

Efter dialog med Københavns Motorbådsklub kommer der en fenderfunktion indvendig i gennemsejlingskanalen, som skal være med til at sikre, at en båd ikke bliver fanget i den bølgeformede spuns, som kommer til at udgøre indersiden af gennemsejlingskanalen. Ligeledes arbejdes der på at opsætte lysbøjer i begge ender af gennemsejlingskanalen for at højne sejladssikkerheden.

default

På billedet ses gennemsejlingskanalen, som omkring ultimo september får lagt et beton låg på – et slags loft langs spunsen på begge sider af dæmningen.  Når låget er lagt på, får kanalen en gennemsejlingsfrihøjde på 4,5 meter over daglig vande og en gennemsejlingsbredde på seks meter.  

E. Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok er der ved at blive anlagt en ny kaj. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I september bliver der arbejdet med at støbe pullerter på kajen, som fremtidige arbejdspramme kan bruge til at fortøje ved. En del af støbearbejdet skal støbes på ydersiden af kajens spuns under vandet, og det arbejdet bliver udført af en dykker. På billedet nedenfor ses den dykkerplatform, som benyttes til arbejdet.

Dykkerplatform_sydlig_kaj_1920x

 

F. Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok etableres den del af Lynetteholms kommende jordtransportvej, som skal løbe parallelt med den eksisterende Refshalevej. Adgangsvejen bliver etableret ved at slå spuns i havbunden på østsiden af Refshalevej ud for tørdokken. Spuns-arbejdet er færdigt og har dannet en slags stort kar, som her i slutningen af august begyndte at blive fyldt op med sand, hvorefter adgangsvejen kan etableres oven på spuns og sandopfyldning. Arbejdet med at fylde sand i fangedæmningen varer cirka 14 dage, og der er lavet afværgeforanstaltninger for at sikre, at arbejdet ikke danner skum i det omkringliggende havvand.

 

G. Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Lynetteholms jordtransportvej bliver cirka 3,6 km og strækker sig fra Prøvestensbroen ved nordøstamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Vejen anlægges for at føre fremtidig lastbiltrafik så langt væk fra beboelse på Margretheholm som muligt. Arbejdet med at anlægge vejstykkerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen fortsætter i september.

På billedet nedenfor ses en del af det vejstykke, som er etableret på Prøvestenen, og som løber sammen med dæmningen over Prøvestenskanalen (til venstre i billedet). Dæmningen fører lastbilerne over Prøvestenskanalen og videre til Kraftværkshalvøen og Refshaleøen.  

default

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

August 2022

 

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

 

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale fra projektets Fase 2.