Arbejdet fortsætter i sommerferien: Lynetteholms anlægsaktiviteter i juli

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 06. juli 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

6. juli 2022

Arbejdet fortsætter i sommerferien: Lynetteholms anlægsaktiviteter i juli

Sommerferien er over os, men Lynetteholm holder fortsat gang i hjulene og arbejder videre i juli. Stendæmningen og stormflodssikringen ud mod Øresund er nu visse steder kun to meter under vandoverfladen og vil i løbet af juli blive udbygget yderligere. Vær derfor opmærksom på ikke at sejle ind over arbejdsområdet langs Refshaleøen, da der er risiko for at støde på dæmningen.

Nyhedsbrev nr. 7, juli 2022

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for juli. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som halvø og stormflodssikring mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns Havn.

Alle anlægsaktiviteter i juli

På nedenstående kort finder du en fuld oversigt over, hvor Lynetteholms anlægsaktiviteter finder sted i juli. Under kortet kan du læse mere om, hvor langt de enkelte byggeprojekter er på både land og i vand.

A: Stendæmning mod Øresund – nærmer sig vandoverfladen

Den første del af Lynetteholms stendæmninger (Fase 1) har været under opbygning siden januar i år, og arbejdet fortsætter planmæssigt her i juli. Dæmningen mod Øresund er fortsat under vand, men er nu bygget op til henholdsvis to og fire meter under havets overflade. Det er derfor vigtigt, at man som sejler respekterer det afmærkede arbejdsområde til søs ud for Refshaleøen. 

I By & Havns sikkerhedsfolder kan du læse mere om sikker sejlads ved Lynetteholms arbejdsområder. Du finder folderen her

I videoen nedenfor kan du se eller gense, hvordan stendæmning og stormflodssikring bliver bygget ud for Refshaleøen, og hvordan det var for entreprenør og projektansvarlig, Ulrik Andreasen, at modtage de allerførste sten til byggeriet.

Klik på videoen og kig med.

B: Jordmodtageanlæg Refshaleøen – kantstenene viser vejen

I juli fortsætter arbejdet med at bygge Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I juni begyndte støbearbejdet af den vægt, som lastbilerne fremover skal køre op på for at få vejet den mængde jord, som de ankommer til Lynetteholm med. Støbearbejdet fortsætter i juli. Som billedet nedenfor viser, er der nu også sat kantsten rundt om vejarealet nær jordmodtageanlægget, som viser, hvordan vejene forløber rundt på anlægget.

kantsten jordmodtageanlæg

C: Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn – prøvesvar på skum

Dæmningen til Lynetteholms jordtransportvej, som krydser indsejlingen til Margretheholms Havn, er nu så langt, at den sydlige dæmning mod Kraftværkshalvøen er oppe i fuld højde, mens arbejdet med at få den nordlige dæmning op i fuld højde fortsætter i juli.

I slutningen af juni blev pælene til broens kommende teknikhus rammet færdigt. Teknikhuset er det sted, hvorfra man fremover skal åbne og lukke broen. På nedenstående billede ses arbejdet med at ramme pæle til teknikhuset.

Margretheholms Havn

Prøver af skum

Arbejdet med sandudlægning til dæmningen ved Margretheholms Havn har desværre i perioder dannet større mængder skum i og omkring Margretheholms Havn. Københavns Kommune har den forbindelse bedt By & Havn om at tage prøver af skummet. Prøvesvarene viser, at det sand, som der er blevet brugt til at bygge dæmningen, er rent, men at der er forhøjede værdier i selve skumprøverne. Det er uafklaret, hvor forureningen i skummet kommer fra, idet sandet er rent, og kommunen har nu bedt By & Havn undersøge, om skummet kan have medført en forurening af vandet og havnebunden ved Margretheholms Havn. Undersøgelsen af det ventes at være klar i løbet af august 2022.  

By & Havn vil på den baggrund invitere til nabodialog i løbet af august.

Du kan læse mere om prøvesvarene her på By & Havns hjemmeside. På siden finder du også Københavns Kommunes notat om prøvesvarene. I notatet vurderer kommunen, at de forhøjede værdier i skummet ”ikke nødvendigvis vil medføre en væsentlig forurening af havvandet eller havbunden”.

Arbejdet med sandudlægning til dæmningen er færdiggjort, herunder en mindre og kortvarig sandudlægning på bunden af indsejlingen til Margretheholms Havn.

D: Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen – midlertidig lukning for gennemsejling

I Prøvestenskanalen er dæmningen til Lynetteholms jordtransportvej nu oppe i fuld højde. Senere skal adgangsvejen bygges oven på dæmningen. Når vejen er anlagt vil det samlede anlæg nå op i godt fire meter over havets overflade.

Dæmningen får en gennemsejlingskanal, også kaldet en rørføring, hvor skibe uden mast vil kunne sejle under adgangsvejen og ind og ud af prøvestenskanalen, efter vejen er anlagt. Spunsen til gennemsejlingskanalen er blevet forsinket på grund af nogle tekniske vanskeligheder, men ventes færdigetableret i juli.

Midlertidig lukning for gennemsejling i løbet af august

I løbet af august forventer entreprenør Munck Havne & Anlæg at lægge ’låg’ på gennemsejlingskanalen. Det vil sige betonelementer, som lægges som et loft oven på kanalen og giver den en gennemsejlingshøjde på cirka 4,5 meter. Arbejdet med betonelementerne vil medføre, at der i en periode i august og frem ikke kan sejles gennem dæmningen. By & Havn er i dialog med Københavns Motorbådsklub, som holder til i Prøvestenskanalen, om lukkedagene, og By & Havn vil i samarbejde med Munck Havne & Anlæg melde nærmere dato og antal lukkedage ud i næste anlægsnyhedsbrev, som udkommer i begyndelsen af august.  

På nedenstående billede ses den del af spunsen, som er sat i Prøvestenskanalen (den nordlige del). I løbet af juli vil den sydlige del også komme til.

Spuns prøvestenskanalen

E: Kaj ved Refshaleøens B&W tørdok – spunsning ved tørdok

Ud for Refshaleøens tørdok er der ved at blive anlagt en ny kaj. Kajen bliver 100 meter lang, og den skal blandt andet benyttes, når der skal sejles overskudsjord fra Nordhavn til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. I maj og juni er der arbejdet med at fylde sand i området. Dette arbejde vil fortsætte, samtidig med at man arbejder med at forankre spunsen – det vil sige fastgøre den med stålstænger, så den spuns, der vender ud mod havet ikke vælter, som følge af vægten af sandfyldet. Konstruktionen med at forstærke spunsen, ses på nedenstående foto med stålstænger forankret på tværs af kajen.

Sydlig kaj

F: Adgangsvej ved Refshaleøens B&W tørdok- spunsning østlige side

Ud for Refshaleøens tørdok etableres der også en såkaldt fangedæmning langs den eksisterende Refshalevej. Fangedæmningen gør det muligt, at Refshalevej og Lynetteholms nye jordtransportvej kan løbe parallelt forbi tørdokken. Arbejdet med den del af adgangsvejen fortsætter også her i juli.

G: Adgangsvej på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen

Lynetteholms jordtransportvej bliver cirka 3,6 km og strækker sig fra Prøvestensbroen ved nordøstamager til Lynetteholms jordmodtageanlæg på Refshaleøen. Arbejdet med at anlægge vejstykkerne på Prøvestenen og Kraftværkshalvøen fortsætter i juli.

På prøvestenen er man ved at udlægge det underste lag af vejen, som skal bestå af slagger. Slagger er et restprodukt fra affaldsforbrændingen i København, som har vist sig egnet til at genbruge i Lynetteholms adgangsvej. Når slaggerne er udlagt, bliver materialet indkapslet med asfalt oven på og geotekstil i siderne. Arbejdet med at genbruge slagger til Lynetteholms adgangsvej sker i et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Teknologisk Institut, virksomheden Afatek og By & Havn.

Slagger

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Januar 2022

Februar 2022

Marts 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal blandt andet fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
    De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023 og samtidig indbygge opgravet havbundsmateriale fra projektets Fase 2.