Nu begynder opfyldningen af Københavns kommende stormflodssikring

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 28. juni 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

28. juni 2023

Nu begynder opfyldningen af Københavns kommende stormflodssikring

I dag blev Lynetteholms jordmodtageanlægget indviet, og allerede i morgen åbner anlægget officielt. Lynetteholm arbejder på at blive landets første jordopfyld med el-ladestandere til jordtransporter. Derfor var det også tre el-lastbiler, der på indvielsesdagen bragte den allerførste jord til Lynetteholms stormflodssikring.

By & Havns bestyrelsesformand, Pia Gjellerup, næstformand, Lars Barfoed, og adm. direktør Anne Skovbro, kunne onsdag eftermiddag klippe den røde snor over og dermed indvie første fase af Lynetteholms jordopfyld, som bliver en delstrækning i en fremtidig stormflodssikring af København.

Den første fase af Lynetteholm skal frem mod 2026 fyldes op med cirka 6 mio. ton jord og havbundssediment, og i samme periode vil arbejdet med at opføre anden fase af Lynetteholms omkreds og stormflodssikring finde sted.

Lynetteholm bliver en vigtig del af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden, der både omfatter sikring mod syd, nord samt en dokport, der på et senere tidspunkt skal placeres mellem Lynetteholm og Nordhavn.

Med Lynetteholm har vi ikke bare påbegyndt første del af stormflodsbeskyttelsen mod nord, men også skabt forudsætningerne for en ny bydel med plads til et kilometerlangt grønt landskab, der giver plads til nye rekreative områder til københavnerne langs kysten.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S), Københavns Kommune.

Fremtidens projekt

I oktober 2022 tog By & Havn initiativ til et partnerskab på tværs af jordtransportbranchen, der vil samle kræfterne om at afprøve nye emissionsfrie lastbiltransporter til Lynetteholms jordopfyld. Som en del af partnerskabet arbejder By & Havn for at få opsat el-ladestandere til jordtransporter, så Lynetteholms jordopfyld står klar til at kunne tilbyde opladning, når de første el-drevne jordtransporter bliver en realitet. Ifølge partnerskabets to lastbilproducenter, Volvo og Scania, vurderes lastbiler, der kan trække de helt store jordtransporter, at være på markedet inden for det næste års tid.

De første tre lastbiler på Lynetteholms vægte, var el-lastbiler, og vi håber og tror, at der fremover vil være mange flere el-lastbiler, der vil transportere jord til Lynetteholm. Derfor er vi også allerede i gang med at se på muligheden for at sætte el-ladestandere op.

Bestyrelsesformand, Pia Gjellerup, By & Havn.

Et CO2-venligt alternativ

Lynetteholm bliver etableret med overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter fra København og omegn, og på den måde bliver Lynetteholm en garant for, at man de næste mange år kan nyttiggøre områdets overskudsjord uden at skulle transportere jorden mange hundrede kilometer væk.

Ifølge nye beregninger fra den samfundsøkonomiske konsulentvirksomhed Kraka Advisory har anlæg af Lynetteholm en lavere CO2-udledningen end alternativet. Det skyldes, at alternativet med opførelsen af et dige sammen med den udledning, der ville finde sted, hvis store mængder jord skulle deponeres langt væk fra København, overstiger den CO2-udledning, opførelsen af Lynetteholm som halvø resulterer i.

 Se fakta-ark med Krakas beregninger her.

Fakta: Lynetteholms jordopfyld

Lynetteholms fase 1 skal fyldes med cirka 3 mio. ton jord, der transporteres med lastbil fra forskellige anlægs- og byggepladser i hovedstadsområdet, 300.000 ton jord, der sejles med pram fra Nordhavn, samt 2,5 mio. ton rent til svagt forurenet havbundssediment, der sejles til i forbindelse med anlæggelsen af Lynetteholms fase 2.

Læs om Lynetteholm på: https://byoghavn.dk/lynetteholm/