Et fremtidssikret parkeringshus af træ

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 27. september 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

27. september 2023

Et fremtidssikret parkeringshus af træ

Vinderen af forårets arkitektkonkurrence om udformning af P-hus Else Alfelt i Ørestad Syd er fundet. Det er OS arkitekter og Studio Hara (tidl. Hald & Ravnborg) med Holst Engineering ApS og Prip Brandrådgivning ApS som underrådgivere, der har vundet konkurrencen med et hus, som tager princippet om at bygge med lav CO2 belastning til nye højder.

2_Interior,-produktion-HUB-1.0_1920x1080

Dommerkomitéen, som består af chef for Planlægning og Byrum Rita Justesen og ejendomsdirektør Henrik Steenstrup fra By & Havn samt stadsarkitekt i Københavns Kommune Camilla van Deurs, er af flere årsager begejstret for konkurrencens forløb.

De 6 indkomne forslag er alle udført på et yderst gennemarbejdet og professionelt niveau. Bortset fra en enkelt undtagelse, arbejder samtlige forslag med trækonstruktion og/eller genbrugsmaterialer for at begrænse byggeriets CO2 belastning.

Dommerkomiteens betænkning.

Valget har altså ikke været let for de tre dommere, men særligt et forslag har alligevel skilt sig ud med sin unikke fremtidssikring i forhold til kommende behov. Vinderforslaget, som er indsendt med titlen ’Et hus med fremtid’, er nemlig et P-hus, der er designet, så det fra starten er fleksibelt til fremtidig brug ved at forhøje den øverste etage og forberede demontage af 2. sal. Med dette enkle greb, kan huset i fremtiden omdannes til bolig eller erhverv, uden at man grundlæggende skal ændre det eller rive det ned, fordi loftshøjden i et standard P-hus er for lav.     

By og Havns parkeringshuse skal fortrinsvis fremstå som selvstændige byggerier, der ikke ligner By & Havns andre P-huse, men bidrager til dannelse af lokal identitet. Med en arkitektur, der på én gang er markant og samtidig innovativ, leveres her konkurrencens stærkeste forslag.

Rita Justesen, chef for Planlægning og Byrum, By & Havn.

Huset er konstrueret som et råhus med et søjle/bjælke-system i limtræ og dæk i krydslamineret træ, som stabiliseres af to trappetårne i beton. En innovativ trækonstruktion, som kommer til at kunne ses igennem en vellykket facadekomposition. Huset kommer til at fremstå i en dæmpet grøn tone med etagehøje moduler, som er adskilt af mindre tagudhæng.

I By & Havn glæder vi os over den stigende bevidsthed om byggematerialernes CO2 belastning, og vi ser frem til at opføre det første P-hus i trækonstruktion i Danmark.

Henrik Steenstrup, ejendomsdirektør i By & Havn.

Nye muligheder for kvarterets beboere

Et afgørende kriterie i konkurrencen er husets muligheder for at bidrage til det kommende byliv i kvarteret og byggeriets evne til at passe ind i boligbyggerierne omkring det. By & Havn ønsker at udvikle et P-hus, der naturligvis forsyner området med parkeringspladser, men samtidig bidrager positivt til de nære omgivelser i form af en udadvendt stueetage til rekreative funktioner.

Vinderforslagets vision er, at huset skal fungere som et lokalt ’community hub’, som kan rumme mange lokale mødesteder, værksteder og muligheder for ’co-working’. Derfor er stueetagen designet med stor fleksibilitet og mulighed for opdeling.

3_Parkering-1.0_1824x1027

Det nye P-hus Else Alfelt er det sidste som opføres i Ørestad Syd. Det skal rumme ca. 190 biler og ca. 1.500 m2 til udadvendte funktioner i stueetagen – primært mod Ejler Billes Allé og Richard Mortensens Vej. Næste skridt i processen er et udbud om en totalentreprenør på projektet. Byggeriet forventes at gå i gang i ved udgangen af 2024 og at være klar til brug et års tid derefter.

 

Fakta:

Vinder af konkurrencen er OS arkitekter og Studio Hara (tidl. Hald & Ravnborg) med Holst Engineering ApS og Prip Brandrådgivning ApS som underrådgivere.

2. præmien vandt Nordland Arkitekter ApS med underrådgiver Artelia Group med forslaget ’Træfikhuset’.

3. præmien gik til Lendager Arkitekter ApS med underrådgiver AKT II med forslaget ’Earth park’.

By & Havn har ansvaret for udvikling af parkeringshuse i de nye bykvarterer, som er planlagt med kollektiv transport i fokus og sådan at biler og P-pladser ikke fylder i gadeplan. By & Havn overholder p-normerne i Københavns Kommune, hvilket betyder at der i tæt by og byudviklingsområder skal være en parkeringsplads pr. 250 m2 boligareal.