By & Havn har i dag underskrevet en hensigtserklæring med CO-PI (Center for Offentlig-Privat Innovation) om omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner på selskabets byggepladser. I første omgang vil et pilotprojekt i Kranparken i Nordhavn danne rammen for By & Havns ambition om at minimere anlægsaktiviteters aftryk på klima, luft og støj.
Det var By & Havns adm. direktør, Anne Skovbro, som ved dagens konference: ”Grønt Gearskifte 2.0. Fra hensigt til handling” underskrev hensigtserklæringen. By & Havn indtræder dermed i et partnerskab, hvor der på nuværende tidspunkt er 18 offentlige bygherrer, som i fællesskab udveksler erfaringer og fortæller om deres egne skridt i forbindelse med at etablere en strategisk og operationel praksis for at efterspørge emissionsfrie arbejdsmaskiner.
I By & Havn er man allerede i fuld gang med en grøn omstilling af selskabet og har en ambition om at reducere CO2-udledningen med 50 pct. i selskabets værdikæde og samtidig blive CO2-neutrale i egen drift frem mod 2030.
Anne Skovbro glæder sig over, at CO-PI har dannet et fællesskab, hvor de store bygherrer og kommuner kan lære af hinanden og dele eksempler på best-practice.
Som stor bygherre i København har vi et stort ansvar for at gøre alt, hvad vi kan for at minimere byggeriets aftryk på klima og luft- og støjkvalitet. Vi har allerede stor succes med at stille høje krav i vores udbud og kan se, at investorer og branchen generelt er klar til at indfri de store ambitioner. Vores seneste salg af Enghave Brygge til AP Ejendomme viser med al tydelighed, at når vi stiller høje krav i udbuddene og har partnere, der ønsker at levere på ambitionerne, så kan vi for alvor skabe bykvarterer, hvor CO2-reduktion og bæredygtighed er i højsædet.
Adm. direktør, Anne Skovbro, By & Havn.
Pilotprojektet, som sættes i gang ved Kranparken i Nordhavn i de kommende måneder, skal i første omgang være med til at sætte rammerne op for, hvordan en emissionsfri byggeplads kan håndteres i udbudsfasen og derefter skal der være en markedsdialog med potentielle entreprenører og leverandører, så By & Havn kan få sikkerhed for at opladning af anlægsmaskinerne sker så emissionsfrit som muligt.
Anne Skovbro ser frem til at få en række gode erfaringer fra Kranparken, som kan danne et vigtigt indblik og læring i, hvordan man bedst stiller krav i selskabets udbud.
Pilotprojektet i Kranparken omhandler i første omgang ’kun’ anlægget af et parkareal på ca. 10.000 m2., men det giver os en vigtig viden om, hvordan vi kan lave udbud, hvor vi sikrer, at der er fokus på at reducere CO2 - både i udbudsfasen og i den daglige drift og udvikling af området. Forhåbentligt får vi en række resultater, som vi kan dele med partnerskabskredsen i CO-PI, og dernæst håber vi også, at vi kan skalere resultaterne op i kommende udbud, så vi kan udbrede erfaringerne i vores fremtidige anlægsprojekter.
Adm. direktør, Anne Skovbro, By & Havn.
Og i By & Havn ved man allerede, at det giver resultater, hvis man stiller krav. Da første fase af Lynetteholm blev opført, blev der ført nøje regnskab med, hvor meget CO2-udledning, projektet var ansvarlig for. Alle anlægsprojekter udleder i sagens natur CO2, men når der arbejdes bevidst med materialevalg, transportformer og arbejdsmetoder, er det muligt at begrænse udledningen. I dette tilfælde endte man med en samlet besparelse på 4616 ton CO₂ – eller 17,6% - i forhold til den forventede udledning.
I forbindelse med udbuddet på fase 2 af Lynetteholm vægtede kriteriet ’bæredygtighed’ også som 15 pct. i evalueringen. Her var der ikke specifik fokus på emissionsfrie maskiner, men reduceret tomgang på dieselmaskiner var en væsentlig aktivitet.
Hensigtserklæringen:
Som bygherrer har vi ansvar for at minimere byggeriets aftryk på klima og luft- og støjkvalitet og samtidig forbedre nær- og arbejdsmiljø til gavn for borgere og medarbejdere.
Derfor er vores mål en fuldstændig omstilling til emissionsfrie bygge- og anlægsmaskiner. Et af vores mest effektive værktøjer er, at kunne stille krav om emissionsfri anvendelse af arbejdsmaskiner og øvrigt materiel i vores udbud og indkøb.
Vi anerkender, at større maskiner, typisk over 4- 5 tons, er varierende og i nogle tilfælde stadig på prototypeniveau, og at leverandører derfor ikke kan levere eller anvende større emissionsfrie maskiner på kort varsel.
Vi anerkender også, at energi-infrastruktur til emissionsfrie arbejdsmaskiner på, og omkring, byggepladser kan være en udfordring.
Vi er opmærksomme på, at der endnu ikke i høj nok grad bliver stillet krav til mindre maskiner og materiel der allerede er tilgængeligt på markedet. Krav om dette er nødvendigt også for at få erfaringer til at implementere emissionsfrie løsninger for de større maskiner.
Hensigtserklæring:
Derfor vil vi nu, i vores egne bygherreorganisationer, gå i gang med at operationalisere hensigterne, så vi senest medio ‘24 kan offentliggøre, hvordan vi konkret vil:
- Stille krav i konkurrencegrundlag og/ eller kontrakter for at maskiner og øvrigt materiel, som kan leveres og anvendes emissionsfrit til det konkrete projekt og anvendelse, skal være og anvendes emissionsfrit.
- Efterspørge leverandørens planer for udskiftning fra fossile til emissionsfrie maskiner. Herunder efterspørge dokumentation på, at de emissionsfrie maskiner er i bestilling. Dette vil vi gøre, fordi vi tror på, at en betydeligt større efterspørgsel kan føre til, at producenter omlægger fabrikslinjer til serieproduktion også af de større emissionsfrie maskiner.
For at være sikre på, at vores efterspørgsel fører til ændringer i produktionsleddet, har vi som fælles ambition, at vores samlede indsats vil føre til, at der imellem nu og 2028 bestilles minimum