Nyhedsbrev: Lynetteholms anlægsaktiviteter februar 2022

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 03. februar 2022.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

3. februar 2022

Nyhedsbrev: Lynetteholms anlægsaktiviteter februar 2022

I januar blev det første spadestik til Lynetteholm fejret, og arbejdet med at anlægge Lynetteholms stendæmninger, jordmodtageanlæg og adgangsvej fortsætter i februar.

Lynetteholm165

Nyhedsbrev nr. 2, februar 2022

Velkommen til Lynetteholms anlægsnyhedsbrev for februar. Her får du seneste nyt om arbejdet med at anlægge Lynetteholm som stormflodssikring og jorddeponi fra Refshaleøen og frem til Kronløbet i Københavns Havn. 

Anlægsarbejdet er nu i fuld gang, og i den kommende måned bygges oven på det arbejde, som Lynetteholms to entreprenører, Per Aarsleff A/S og Munck Havne & Anlæg A/S, tog fat på i januar. Det gælder særligt arbejdet med at anlægge Lynetteholms stendæmning (perimeter) ud mod Øresund, det kommende jordmodtageanlæg på Refshaleøen og den nye adgangsvej for jordtransporter, som etableres via Prøvestenen. 

Nedenfor kan du læse mere om de konkrete anlægsaktiviteter, som ventes udført i februar. I oversigten finder du også aktuel information om særligt støjende arbejde, og hvordan anlægsarbejdet vil påvirke sejladsforholdene i havnen i februar. 

Anlægsaktiviteter i februar 2022 

A. Stendæmning mod Øresund

Størstedelen af Lynetteholms omkreds (perimeter) anlægges som stendæmninger, der kommer til at være synlige cirka 2,8 meter over vandoverfladen. I midten af januar påbegyndte Lynetteholms entreprenør, Per Aarsleff A/S, arbejdet med at grave blødt havbundsmateriale væk i det vandområde, hvor Lynetteholms stendæmning ud mod Øresund skal etableres (Se punkt A på anlægskortet). Arbejdet gøres for at stabilisere stendæmningen. Når den bløde havbund er væk, vil den her i februar blive erstattet med sand. Derefter kan selve opbygningen af stendæmningen gå i gang.

Lynetteholms ydre stendæmninger bliver konstrueret til at kunne dæmme op for stormflod og havvandsstigninger fra nord, og de er fundamentet for, at Lynetteholm kan indgå som en del af den samlede stormflodssikring af København. Du kan læse mere om stormflodsikring i faktabank om Lynetteholm. Det forurenede havbundsmateriale, som skal graves op, og som ikke kan klappes i havet, deponeres i By & Havns havnedepot på Refshaleøen. Det øvrige havbundsmateriale sejles til en såkaldt klapplads nær Køge Bugt, hvor målestationer overvåger, at alle miljøkriterier overholdes. Du finder mere information om klapning af havbundsmateriale i Lynetteholms faktabank. 

Lynetteholms stendæmning i Fase 1 ud mod Øresund bliver cirka 1,5 km lang og anlægges fra Refshaleøen i syd og frem til den dæmning, der adskiller Fase 1 og Fase 2. Fase 1-dæmningens højde bliver 2,8 meter over dagligt vande. Toppen af dæmningen bliver 8 meter bred, mens dæmningens ’fod’ varierer med vanddybden. Hvor vandet er dybest bliver dæmningen ca. 60 meter bred. Begge dæmninger i Fase 1-området ventes færdigbygget i 1. kvartal 2023.  

B. Sejlrende syd for Prøvestenen

I december 2021 påbegyndte arbejdet med at uddybe sejlrenden ’Svælget’/’Hollænderdybet’ syd for Prøvestenen. Sejlrenden uddybes af hensyn til dybtstikkende containerskibe, der i forbindelse med anlæggelsen af Lynetteholm skal begynde at sejle øst om Middelgrunden i stedet for vest om, når de skal til Prøvestenen. Arbejdet med at uddybe sejlrenden fortsætter i februar. Det forurenede havbundsmateriale, som skal graves op, og som ikke må klappes i havet, deponeres i By & Havns havnedepot på Refshaleøen. Det øvrige havbundsmateriale sejles til en såkaldt klapplads nær Køge Bugt, hvor målestationer overvåger, at alle miljøkriterier overholdes. Du finder mere information om klapning af havbundsmateriale i Lynetteholms faktabank.

C. Jordmodtageanlæg Refshaleøen

Lynetteholms jordmodtageanlæg anlægges på Refshaleøen, og i februar fortsætter entreprenøren, Munck Havne & Anlæg A/S, arbejdet med at grave ledninger ned i området. Ligeledes ventes et arbejde med at ramme (banke) betonpæle i jorden at gå i gang. Betonpælene skal bære anlæggets brovægt, som lastbiler med jord til Lynetteholm fremover skal køre på, når den jord, de afleverer til Lynetteholm bliver vejet. Ramning af betonpæle er i kategorien særligt støjende arbejde. Arbejdet var planlagt til at blive gennemført i januar, men er flyttet til februar. Munck Havne & Anlæg har sendt varsling til By & Havn om, at arbejdet ventes at finde sted i perioden fra midt februar til primo marts. Udførelsen af arbejdet vil overholde Københavns Kommunes gældende regler for anlægsstøj og bliver udført på hverdage i tidsrummet mellem kl. 8-17. Det finder sted cirka 800 meter fra beboelse.

D. Dæmning/adgangsvej ved Margretheholms Havn

For at aflaste Refshalevej og sikre, at lastbiler med jord til Lynetteholm ledes længst muligt væk fra beboelse på Margretheholm, etableres en ny adgangsvej til Lynetteholms jordmodtageanlæg. Vejen anlægges via Prøvestenen og Kraftværkshalvøen og krydser indsejlingen til Margretheholms Havn, hvor der anlægges en dæmning med klapbro. I februar fortsætter det indledende arbejde med at grave blød havbund væk i det område, hvor dæmningen skal etableres, og erstatte det opgravede havbundsmateriale med sand. Arbejdet gøres for at sikre, at dæmningen anlægges stabilt på havbunden. Arbejdet ventes ikke at spærre ind- og udsejlingen til Margretheholms Havn i februar.

E. Dæmning/adgangsvej over Prøvestenskanalen

Den nye adgangsvej til Lynetteholms modtageanlæg krydser også Prøvestenskanalen mellem Prøvestenen og Kraftværkshalvøen, hvor der anlægges en dæmning og en gennemsejlingskanal til sejlere fra bl.a. Københavns Motorbådsklub. Gennemsejlingskanalen får en gennemsejlingsbredde på 6 meter og en frihøjde over vandspejl på 4,5 meter. I februar ventes Munck Havne & Anlæg for alvor at sætte gang i arbejdet med dæmningen, som bliver bygget af sten og sand. Arbejdet ventes ikke at påvirke ind- og udsejlingen til Københavns Motorbådsklub.

Tidligere anlægsnyhedsbreve

Hvis du har spørgsmål til anlægsarbejdet, er du velkommen til at skrive til info@byoghavn.dk

FAKTA: Lynetteholms anlægsarbejde

  • Anlæg af Lynetteholm blev vedtaget af Folketinget den 21. juni 2021.
  • Med lovvedtagelsen blev det besluttet at anlægge en ny halvø som stormflodssikring og jorddeponi mellem Refshaleøen og Nordhavn.
  • Lynetteholm skal fyldes op ved hjælp af overskudsjord fra Københavns og omegns byggeprojekter og bidrage til, at Københavns Kommune kan deponere jorden klimavenligt med kort transportafstand fra byggeplads til jorddeponi.
  • I december 2021 blev det offentliggjort, at By & Havn har valgt de to entreprenører Munck Havne & Anlæg A/S og Per Aarsleff A/S til at udføre første fase af Lynetteholms anlægsarbejde.
  • De to entreprenører skal udføre de anlæg, der skal til, for at Lynetteholm kan begynde at modtage overskudsjord fra 2023.
Ikon_Vi genbruger jord_tight