Solen skinnede fra en skyfri himmel, da Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, stak spaden i jorden i Ydre Nordhavn og derved markerede, at anlægsarbejdet af et af verdens største landstrømsanlæg i København nu er begyndt.
Flankeret af både bygherren By & Havn, den fremtidige operatør, CMP, Østerbro Lokaludvalg og entreprenørerne på opgaven Powercon og Nordkysten, kunne anlægsarbejdet til stor glæde for de fremmødte endelig sættes i gang. Anlægget vil i fremtiden forsyne de mange krydstogtsskibe, der anløber København med landstrøm, både på Oceankaj og ved Langelinie.
Anlægget kommer til at sikre bedre luftkvalitet for københavnerne og begrænser samtidig udledningen fra krydstogtsskibene.
Derfor var det en glad overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, der i dag kunne markere anlægsarbejdets begyndelse.
Med Europas største landstrømsanlæg sikrer vi renere luft til københavnerne, mindre forurening i byen og grundlaget for grøn krydstogtturisme i København. Det er tiltrængt, for forureningen fra krydstogtskibenes dieselgeneratorer har i årevis været en kæmpe gene for især beboerne på Østerbro. I krydstogtsæsonen kan der være mere forurenet på Langelinie end på H.C. Andersens Boulevard. Vi kan ikke acceptere, at turismen sker på bekostning af københavnerne, der bor og lever her. Derfor er jeg glad for, at vi i dag tager et stort og vigtigt skridt mod et grønnere København.
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen. Københavns Kommune.
By & Havn, som er bygherre på projektet, kalder investeringen for nødvendig i den grønne omstilling af havnen, som der investeres massivt i disse år.
Adm. direktør, Anne Skovbro, siger:
København er en havneby, og hvis vi skal kunne følge med i fremtidens efterspørgsel fra kunderne, så skal vi kunne levere grønne løsninger i havnen. Derfor investerer vi massivt i den grønne omstilling i erhvervshavnen i disse år, både her og ved den kommende containerterminal her i Ydre Nordhavn. Derfor er første spadestik en glædens dag. Jeg glæder mig allerede til, at vi kan invitere til et ”første ladestik” om under et år.
Adm. direktør Anne Skovbro, By & Havn.
Copenhagen Malmö Port, som skal være operatør for landstrømsanlægget, glæder sig til at kunne tilbyde den nye løsning til de mange kunder, som allerede har store tanker om København som krydstogtsby:
Adm. direktør, Barbara Scheel Agersnap, siger:
Markeringen af byggestarten for det nye landstrømsanlæg sammen med Københavns Kommune og By & Havn er en vigtig milepæl i den grønne omstilling, der kommer københavnerne til gode. 2024 er året, hvor byggeriet starter. Det er også året, hvor København vandt prisen som Europas førende krydstogthavn og året, hvor vi for første gang har krydstogtbookinger i alle årets 12 måneder. Det er en positiv udvikling, samtidig med at vi også ser, at rederiernes landstrøms-parathed er steget markant. Vi glæder os derfor rigtig meget til at sætte anlægget i drift næste år og tilbyde landstrøm til de skibe, der anløber Oceankaj og Langelinie – 5 år før det bliver et lovkrav.
Adm. direktør, Barbara Scheel Agersnap, Copenhagen Malmö Port.
Fakta:
- I 2025 kan der tilsluttes via to ud af fem tilslutningspunkter ved Langelinie og Oceankaj. Oslofærgen, som ligger i Søndre Frihavn, er allerede tilsluttet landstrøm, etableret af CMP i 2021.
- Tilslutningen til elnettet sker fra nye hovedstationer i Ydre Nordhavn. Først fra en midlertidig hovedstation (Radius) og fra 2028 til den permanente hovedstation (Energinet), hvorefter anlæggets fulde kapacitet kan udnyttes.
- Landstrømsanlægget medfinansieres af EU’s TEN-T-program og af Københavns Kommune
Kontakt:
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen via pressechef Thomas Søie Hansen, tlf.: 2052 9786, mail: il70@kk.dk
By & Havn, kommunikationschef, Kristian Wederkinck Olesen, tlf.: 3053 5004, mail: kwo@byoghavn.dk
CMP, kommunikationschef, Ulrika Prytz Rugfeldt, tlf.: +46 7025 20098, mail: ulrika.prytz@cmport.com