Nabomøde: Vækst og udvikling i Ørestad

BEMÆRK:


Dette nyhedsbrev stammer fra By & Havns arkiv.
Nyhedsbrevet blev udgivet den 08. december 2023.
Indholdet kan være forældet men var gældende på udgivelsestidspunktet

8. december 2023

Nabomøde: Vækst og udvikling i Ørestad

I sidste uge var der endnu engang nabomøde i Ørestad, hvor beboere og andre interesserede blev opdateret på Ørestads udvikling. Mødet foregik i HubNordic i Ørestad City, som dannede en hyggelig ramme om først oplæg i plenum og derefter temaborde.

I By & Havn sætter vi stor pris på at møde beboere og de andre aktører i Ørestad på både nabomøder og gåture i bydelen. Det giver os gode indsigter at høre om udviklingen fra et beboerperspektiv, og vi kan fortælle om hvordan byudvikling rent praktisk foregår fra et planlægger-, anlægs- og driftsperspektiv. Vores oplevelse er, at begge parter får meget ud af møderne og de samtaler, der naturligt opstår.

Rita Justesen, chef for planlægning og Byrum, By & Havn.

Ørestad er på flere måder en ung bydel i rivende udvikling. Der er sket store forandringer fra de første beboere flyttede ind i Ørestad Nord i 2004 til nu, hvor beboertallet i hele Ørestad har rundet 26.400 mennesker fordelt på ca. 12.300 boliger. Ørestad er fortsat den ’yngste’ bydel i København med en gennemsnitsalder på 30,6 år. I København generelt er gennemsnitsalderen 36,5 år, og i hele Danmark ligger den på 42,2 år.

På mødet var der mange emner på dagsordenen. Herunder refereres til et par af dem.

Trafikafvikling, fleksible parkeringshuse og gode muligheder for elbiler

Som i alle nye bykvarterer i København er en af visionerne for Ørestad, at både trafik og parkerede biler i gadeplan skal fylde mindst muligt. Derfor er parkeringshusene placeret, så der kommer mindst mulig trafik ind igennem boligområderne. Det gælder også for de to kommende parkeringshuse i Ørestad Syd, P-hus Asger Jorn og P-hus Else Alfelt.

P-hus Else Alfelt, som skal ligge på Eiler Billes Allé, opføres som det første parkeringshus i Danmark i trækonstruktion, og er tegnet så det er fleksibelt og kan omdannes til andre formål end parkering, hvis der skulle være behov for det i fremtiden. Desuden har p-huset en åben stueetage, som kan rumme lokale mødesteder, værksteder eller muligheder for ’co-working’. På Robert Jacobsens Vej (bag ved Rema 1000) opføres P-hus Asger Jorn, så snart byggetilladelsen er i hus - forventeligt i løbet af december måned. P-huset opføres med nær-genbrugsstation i stueetagen, fællesfaciliteter på taget og facadebeklædning af ’måtter’ produceret af ålegræs. Det er for øvrigt Amager Skovhjælpere, der har indsamlet det ålegræs, som er anvendt i produktionen af ålegræs-måtterne, og ålegræsset vender på den måde hjem til Amager.

For By & Havn er det afgørende, at støtte op om beboernes muligheder for at køre elbil ved at tilbyde gode faciliteter for opladning i parkeringshusene. I alle By & Havns parkeringshuse gælder det, at antallet af ladestandere er støt stigende, og det forøges yderligere frem mod 2026. Målinger viser da også at flere beboere i Ørestad end i det øvrige København vælger en hybrid- eller elbil. I Ørestad er andelen af elbiler 12% af den samlede bilbestand, hvorimod den er 8% i Københavns Kommune.

Byliv i Ørestad Syd

På nabomødet viste By & Havn en ny visualisering af Asger Jorns Allé. Rita Justesen forklarede:

Der er behov for et realistisk billede af, hvordan Asger Jorns Allé kan tage sig ud om 5-10 år ud fra det, vi ved i dag. I tidligere visualiseringer, har der f.eks. ikke været taget højde for nettet af forsyningsledninger, der ligger under jorden og som gør, at der ikke kan plantes store træer i midterhellen på vejen. Vi foreslår derfor, at man planter grønne buske og mindre træer i store kummer i midterhellen og større træer i klynger på det brede fortov.

Rita Justesen, chef for planlægning og Byrum, By & Havn.

På den nye visualisering indgår beboernes ønsker fra en inddragelsesproces om byliv på Asger Jorns Allé. Blandt andet mere grøn beplantning og tryghedsskabende belysning, flere muligheder for ophold og køb af takeaway/mad samt boldspil og streetfaciliteter placeret væk fra boligerne. Asger Jorns Allé er ejet af Københavns Kommune, så projektet er afhængigt af at kommunen er med på idéen.

Om der kommer de ønskede butikker, caféer og restauranter på Asger Jorns Allé, vil afhænge af, om det er rentabelt som forretning. F.eks. har KAB, som opfører Generationernes Hus på Asger Jorns Allé fra marts 2024, indgået et samarbejde med Cufadan Ejendomme om tre erhvervslokaler i stueetagen.

Direktør i Cufadan Ejendomme Morten Strandgaard siger:

Vi ønsker at indretningsmulighederne i lokalerne bliver så frie som muligt, og det giver mening at tænke i procesventilation, så der kan laves mad i lokalerne og de evt. kan tiltrække en café eller restaurant. Vi er åbne overfor forslag, men det kræver naturligvis at nogen har lyst til at etablere sig på stedet og starte en virksomhed op – evt. med nedsat husleje i en opstartsfase.

Direktør i Cufadan Ejendomme Morten Strandgaard.

 

 

Nabomøde187_web

Med nabomøderne ønsker By & Havn også at skabe en ramme for, at beboere kan møde lokale foreninger og aktører i nærområdet. Her er det Jes Aagaard fra Naturstyrelsen, der fortæller om Naturpark Amagers nye faciliteter.

 

Mere information

  • Hent præsentationerne fra de fire oplæg fra By & Havn, Københavns Kommune, KAB og Cufadan Ejendomme samt GFS Ørestad her.
  • Samme sted finder du referatet fra nabomødet.
  • Læs Ørestad Avis her.
  • Har du spørgsmål til By & Havn er du altid velkommen til at kontakte os på info@byoghavn.dk