Metroen til Nordhavn åbner den 28. marts

24. januar 2020

Metroen til Nordhavn åbner den 28. marts

Den 28. marts forbindes Nordhavn til metronettet i København, når M4 åbner. Det er et vendepunkt for bydelens grønne transport og til glæde for de mange besøgende og de ca. 3.000 mennesker, der bor og arbejder i bydelen. 

Nordhavn er i forvejen koblet op på S-tog og bus, men i marts bliver det endnu nemmere at komme til og fra Nordhavn, når metrolinjen M4 åbner. Linjen kører fra København H mod Østerport og fortsætter derfra til de to nye metrostationer Nordhavn og endestationen Orientkaj.

Det bliver en stor dag for hele Nordhavn, når M4 åbner og der kommer grøn transport til Københavns blå bydel. Vi udvikler Nordhavn som fremtidens bæredygtige bydel, og muligheden for at tage metroen til og fra Nordhavn er et vigtigt skridt i den bæredygtige udvikling af området. Uanset om man er én af de 3.000 beboere og medarbejdere, eller man besøger Nordhavn for biografen, butikslivet, vandet, restauranterne, arkitekturen eller noget helt andet, så bliver Nordhavn bundet sammen med resten af København på en helt ny måde når metroen åbner.

Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn.

Metro-Nordhavn

I 2024 forlænges M4 med fem stationer mod syd til Ny Ellebjerg, og der er gjort klar ved Orientkaj til, at metrosporene kan fortsætte til Ydre Nordhavn, så hele området bliver metrobetjent i fremtiden.

En rød og en hvid station

De to stationer i Nordhavn får hver deres udtryk. På den første station, Nordhavn, er der rød vægbeklædning for at indikere, at man kan skifte til S-tog, ligesom tilfældet er for stationerne på cityringen, som er forbundet til S-tog. Fra Nordhavn kan man ad en gangtunnel gå under Kalkbrænderihavnsgade, så det bliver nemt at skifte mellem S-tog og metro.

Ved Orientkaj kommer metroen op over jorden. Det er den eneste nye metrostation, der ligger over jorden på en højbane. Fra stationen er der god udsigt over vandet til Copenhagen International School og de mange pakhuse på Sundmolen, der i dag huser arkitekt- og designvirksomheder. En klynge af bygninger ved stationen kaldes for ”den hvide by”, og det afspejles i arkitekturen med bl.a. hvide mosaikker og aluminium.

Metroselskabet forventer, at de to stationer Nordhavn og Orientkaj vil betjene cirka fem mio. passagerer om året i 2025.

Læs Metroselskabets pressemeddelelse her: https://m.dk/nyheder/nordhavn-kobles-p%C3%A5-metronettet-den-28-marts/

Fakta om M4:

  • Metrolinjen M4 kører fra de to nye stationer Orientkaj og Nordhavn via Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen frem til København H. Linjen vil frem til åbningen af Sydhavnsafgreningen i 2024 have i alt disse 8 stationer – herefter udvides linje M4 med yderligere 5 stationer på afgreningen fra Cityringen til Sydhavn.
  • Åbningen af M4 betyder, at frekvensen af afgange bliver dobbelt så høj mellem Østerport og København H. I myldretiden vil der på denne strækning være afgang i hver retning hvert halvandet minut.
  • Kontrakterne på at anlægge Nordhavnsafgreningen fra Cityringen blev underskrevet i 2014 mere end tre år efter, at kontrakterne var indgået på M3 Cityringen. Da det hele tiden har været kendt, at M4 ville åbne efter M3, har det også været klart, at testkørslen på M4 ville påvirke driften på M3.
  • M4 forventes at åbne lørdag den 28. marts 2020, såfremt myndighederne har givet den endelige tilladelse til at køre med passagerer på strækningen.
  • Med åbningen af M4 får metronettet i København tilføjet de to stationer Orientkaj og Nordhavn, så det samlede antal metrostationer er 39.
  • De to stationer, Nordhavn og Orientkaj, vil betjene cirka fem mio. passagerer om året i 2025, og linje M4 ventes desuden at have en positiv effekt på passagertallet på M3, da linjen sikrer dobbelt så mange afgange på strækningen mellem Østerport og København H.