By & Havn har sammen med 13 andre offentlige bygherrer underskrevet en fælles hensigtserklæring om at reducere brugen af nyopgravede råstoffer i anlægsprojekter. Det første pilotprojekt, der skal gøre underskriften til virkelighed, sker på Levantkaj i Nordhavn hvor lokal genanvendelse af belægninger skal mindske CO2-udledning og brug af råstoffer.
Vil man have nye resultater, skal man gøre noget nyt. Det er især en sandhed, når det handler om en bæredygtig omstilling af samfundet. Anlæg og byggeri er et af de områder, der har et stort klimaaftryk, og derfor arbejder branchen sammen for at finde andre materialer og metoder, så aftrykket kan mindskes.
Det var også udgangspunktet torsdag den 27. marts, hvor CO-PI (Center for Offentlig-Privat Innovation) havde inviteret til konference og markedsdialog om, hvordan forbruget af råstoffer kan reduceres. Dagen kulminerede med 14 underskrifter fra offentlige bygherrer, herunder By & Havn, på hensigtserklæringen ”Sammen om mindre råstofforbrug”.
Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn ser underskriften som endnu et skridt i den rigtige retning.
Hensigtserklæringen forpligter, og derfor er vi glade for at have sat vores underskrift sammen med 13 andre store offentlige aktører i branchen, og vi har allerede det første projekt klar, der skal operationalisere erklæringen.
Adm. direktør, Anne Skovbro, By & Havn.
Foto: Rasmus Lind
I By & Havn er arbejdet med bæredygtighed i fuld gang, og ét af værktøjerne er at arbejde ud fra princippet om design matters. Det betyder, at bæredygtighed tænkes ind i alle faser af et projekt og i særdeleshed i designfasen, da det ofte er beslutninger i de indledende faser, der er udslagsgivende for, i hvilken grad projektet i sidste ende bidrager til en bæredygtig omstilling.
Vi arbejder ud fra princippet om design matters, hvor bæredygtighed tænkes ind i designet af alle projektfaser, og det rummer i høj grad også en minimering af råstofforbrug. Derfor er vi glade for den konstruktive markedsdialog om lokal genanvendelse af belægninger på Levantkaj som erstatning for råstoffer, og vi ser frem til at bearbejde de mange input og sende opgaven i udbud, så vi kan bringe hensigtserklæringen til live.
Adm. direktør, Anne Skovbro, By & Havn.
På Levantkaj i Nordhavn skal et pilotprojekt rulles ud, for at operationalisere hensigtserklæringen. I dag huser Levantkaj Københavns containerterminal, men inden for kort tid flyttes den længere ud i Nordhavn, og et nyt bykvarter skal vokse frem på det 350.000 m2 store område.
I funktionen af containerterminal er stort set hele arealet befæstet, men for at kunne blive transformeret til et bykvarter skal belægningerne brydes op. Almindeligvis vil man bryde belægningerne op, transportere dem væk til nedbrydning og efterfølgende transportere nye materialer og råstoffer ind på byggepladsen.
Ønsket er i stedet at opbryde, nedknuse og genanvende belægningerne lokalt. Det vil give mindre lastbiltransport, mindske CO2-udledningen og mindske brugen af råstoffer, da nogle af de nedknuste belægninger kan erstatte nye råstoffer.
Forude er en videre dialog med markedet og en nærmere bearbejdning af, hvordan projektet skal udføres, før opgaven forventes at blive sendt i udbud i 2026.
